کسب درآمد دلاری رایگان

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به توضیحی در مورد باندهای بولینگر (Bollinger Bands) بپردازیم و بررسی کنیم باندهای بولینگر چیست و همینطور روش استفاده از آنها را در تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار دهیم.


باندهای بولینگر چیست؟

باندهای بولینگر (BB) در اوایل دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط جان بولینگر تحلیلگر امور اقتصادی و معامله کننده ایجاد شد. باندهای بولینگر به طور گسترده به عنوان ابزاری برای تحلیل تکنیکال (TA) استفاده می‌شود و اساسا یک اندازه گیر اسیلاتور است که کم یا زیاد بودن نوسان بازار و هم چنین شرایط خرید یا فروش بیش از حد را نشان می‌دهد.

ایده اصلی در اندیکاتور باندهای بولینگر (Bollinger Bands) نشان دادن نحوه پراکندگی قیمت در اطراف مقدار میانگین است. این اندیکاتور از باند بالایی، باند پایینی و خط میانگین متحرک میانه که به آن باند وسط نیز می‌گویند تشکیل شده است. باندهای بالایی و پایینی به نوسان قیمت بازار واکنش نشان می‌دهند و هنگامی که نوسان زیاد باشد از هم دور می‌شوند (از خط میانه دور می‌شوند) و هنگامی که نوسان کم باشد به هم نزدیک می‌شوند (به سمت خط میانه کشیده می‌شوند).

معرفی میانگین متحرک، یکی از شاخص های پر کاربرد در تحلیل تکنیکال!

فرمول استاندارد باندهای بولینگر، خط میانه را به عنوان (SMA) میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه مشخص می‌کند، درحالی که باندهای بالایی و پایینی بر اساس نوسان بازار در ارتباط با SMA محاسبه می‌شود (که به آن انحراف معیار نیز می‌گویند). تنظیمات استاندارد برای اندیکاتور باندهای بولینگر به شرح زیر است:

  • خط میانه: (SMA) میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه
  • باند بالایی: میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه +(انحراف معیار ۲۰ روزه * ۲)
  • باند پایینی: میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه – (انحراف معیار ۲۰ روزه * ۲)

تنظیمات استاندارد باندهای بولینگر (Bollinger Bands) دوره زمانی ۲۰ روزه را تایید می‌کند و باندهای بالایی و پایینی را دو برابر انحراف معیار از خط میانه فاصله می‌دهد. این امر انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که حداقل ۸۵ درصد اطلاعات قیمت بین دو باند حرکت خواهد کرد اما این تنظیمات بز اساس نیازها و استراتژی های مختلف معاملاتی تنظیم می‌شود.

باندهای بولینگر

چگونه از باندهای بولینگر در معاملات استفاده کنیم؟

اگرچه باندهای بولینگر (Bollinger Bands) به طور گسترده در بازارهای مالی سنتی استفاده می‌شود، اما می‌توان از آنها در شرایط معاملاتی ارز دیجیتال نیز بهره برد. معمولا روش های مختلفی برای استفاده و تفسیر اندیکاتور BB وجود دارد اما باید از استفاده از باندهای بولینگر به عنوان تنها ابزار موجود اجتناب کرد و نباید به عنوان اندیکاتور فرصت های خرید یا فروش در نظر گرفته شود. در عوض، باید از BB همراه با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بهره برد.

با در نظر گرفتن این نکته، به این موضوع می‌پردازیم که چگونه می‌توان اطلاعات ارائه شده توسط اندیکاتور باندهای بولینگر را تفسیر کرد.

اگر قیمت بالاتر از میانگین متحرک برسد و از بولینگر بالایی عبور کند، می‌توان اینطور در نظر گرفت که بازار در شرایط خرید بیش از حد می‌باشد. هم چنین اگر قیمت چند بار به باند بالایی نزدیک شود، نشان دهنده سطح مقاومتی قوی است.

در مقابل اگر قیمت دارایی خاصی افت چشمگیر داشته باشد و به باند پایینی چند بار نزدیک شود یا از آن عبور کند، احتمالا بازار در شرایط فروش بیش از حد است یا به سطح حمایتی قوی رسیده است.

بنابراین معامله کنندگان می‌توانند برای تعیین اهداف خرید یا فروش خود همراه با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، از BB نیز استفاده کنند. هم چنین می‌توانند برای مرور کلی از نقاط قبلی که بازار شرایط خرید یا فروش بیش از حد را نشان داده است از این اندیکاتور بهره ببرند.

علاوه بر این، دور و نزدیک شدن باندهای بولینگر می‌تواند برای پیش بینی نوسان های کم و زیاد مفید باشد. باندها یا می‌توانند از خط میانه دور شوند که در این حالت نوسان قیمت دارایی زیادتر می‌شود یا به خط میانه نزدیک شوند که نوسان قیمت کمتر می‌شود.

بنابراین باندهای بولینگر به عنوان روشی برای تحلیل نوسان بازار و پیش بینی تغییرات پیش رو، برای معاملات کوتاه مدت مناسب تر است. بعضی از معامله کنندگان اینطور در نظر می‌گیرند هنگامی که باندها بیش از حد از یکدیگر فاصله بگیرند، روند فعلی بازار به دوره تثبیت یا برگشت روند نزدیک است. هنگامی که باندها بیش از حد به هم نزدیک شوند، معامله کنندگان اینطور در نظر می‌گیرند که بازار آماده یک نوسان انفجاری است.

هنگامی که قیمت بازار به حاشیه کشیده می‌شود، BB به سمت خط میانگین متحرک ساده باریک می‌شود. معمولا نوسان کم و نزدیک شدن باندها گویای نوسان بزرگ و انفجاری است که به محض برگشتن نوسان، رخ می‌دهد.

مقایسه باندهای بولینگر و کانال های کلتنر (Keltner)

برخلاف باندهای بولینگر که بر اساس SMA و انحراف معیار می‌باشد، نسخه مدرن اندیکاتور کانال های کلتنر (KC) از محدوده واقعی میانگین (ATR) برای تعیین عرض کانال حول (EMA) میانگین متحرک تصاعدی ۲۰ روزه استفاده می‌کند. بنابراین فرمول کانال کلتنر (Keltner Channels) به شرح زیر است.

  • خط میانه: میانگین متحرک تصاعدی ۲۰ روزه
  • خط کانال بالایی: میانگین متحرک تصاعدی ۲۰ روزه + (محدوده واقعی میانگین ۱۰ روزه * ۲)
  • خط کانال پایینی: میانگین متحرک تصاعدی ۲۰ روزه – (محدوده واقعی میانگین ۱۰ روزه * ۲)

معمولا اندیکاتور کانال های کلتنر (Keltner Channels) متراکم تر از باندهای بولینگر می‌باشد. بدین ترتیب برای شناسایی روندهای برگشتی و شرایط خرید یا فروش بیش از حد به طور واضح و مشخص از BB مناسب تر است. به علاوه، اندیکاتور KC معمولا قبل از BB سیگنال های خرید یا فروش بیش از حد را ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر باندهای بولینگر در ارائه نوسان بازار بهتر از کانال‌های کلتنر (Keltner Channels) می‌باشد زیرا نزدیک و دور شدن باندها در مقابل KC بیشتر و واضح تر است. به علاوه، احتمال کمتری دارد که اندیکاتور BB با استفاده از انحراف های معیار، سیگنال های اشتباه ارائه دهد، زیرا عرض آن بزرگتر است و عبور از آن سخت تر است.

بین اندیکاتورهای BB و‌ KC، باندهای بولینگر محبوب تر می‌باشد. هرچند هر دو اندیکاتور به ویژه برای معاملات کوتاه مدت خوب هستند به منظور ارائه سیگنال های مطمئن تر می‌توان از هر دو اندیکاتور استفاده کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی