کسب درآمد دلاری رایگان

  • ۰
  • ۰
#
1hr‏ (‏یک ساعته):

بیانگر اطلاعات یک ساعت گذشته می‌باشد.

24hr‏ (‏۲۴ ساعته):

بیانگر اطلاعات ۲۴ ساعت گذشته می‌باشد.

30d‏ (‏۳۰ روزه):

بیانگر اطلاعات ۳۰ روز گذشته می‌باشد.

51% Attack‏ (‏حمله ۵۱ درصدی):

اگر بیش از نیمی از توان رایانه یا هش ریت ماینینگ شبکه توسط یک فرد یا یک گروه اداره شود، حمله ۵۱ درصدی درحال انجام است. این موضوع بدان معنا است که هویت یا نهاد مورد نظر، کنترل کامل شبکه را در دست دارد و می‌تواند با کنترل عملیات ماینینگ، متوقف کردن یا تغییر دادن تراکنش ها و دوبار خرج کردن کوین ها بر ارز دیجیتال تاثیر منفی بگذارد.

7d‏ (‏هفت روزه):

بیانگر اطلاعات هفت روز گذشته می‌باشد.

A
Address‏ (‏آدرس):

مکانی است که ارز دیجیتال را می‌توان به آنجا ارسال کرد و یا از آنجا به آدرس دیگر فرستاد که به شکل مجموعه ای از حروف و شماره ها می‌باشد. آدرس ارز دیجیتال را می‌توان به صورت متن یا کد QR با افرادی که می‌خواهند برای شما ارز دیجیتال ارسال کنند به اشتراک گذاشت.

Airdrop‏ (‏ایردراپ):

ایردراپ به عملی می گویند که مقدار مشخصی ارز دیجیتال یا توکن را به مخاطبان توزیع می‌کند. ایردراپ معمولا توسط موسس ارز دیجیتال انجام می‌شود تا کاربران را به استفاده و افزایش محبوبیت کوین یا توکن تشویق کند. اکثر کمپین های ایردراپ با سازوکاری نظیر دریافت کوین یا توکن در ازای انجام کارهای ساده مانند به اشتراک گذاری اخبار، مطلع کردن دوستان یا دانلود برنامه اجرا می‌شوند.

Algorithm‏ (‏الگوریتم):

فرآیند یا مجموعه ای از قوانین که باید در عملیات محاسباتی یا حل مشکل رعایت شوند. الگوریتم معمولا توسط رایانه صورت می‌گیرد، هرچند افراد نیز باید مراحل الگوریتمی را رعایت کنند.

All-Time-High /ATH‏ (‏بیشترین مقدار ثبت شده ):

 به بالاترین مقدار ثبت شده از نظر قیمت یا ارزش بازار ارز دیجیتال طی عمر خود می‌گویند.

All-Time-Low /ATL‏ (‏کمترین مقدار ثبت شده):

به کمترین مقدار ثبت شده از نظر قیمت یا ارزش بازار ارز دیجیتال طی عمر خود می‌گویند.

Altcoin‏ (‏آلتکوین):

آز آنجایی که بیت کوین اولین ارز دیجیتال است، به سایر کوین ها آلتکوین یا کوین جایگزین می‌گویند.

Anarcho-capitalism‏ (‏آنارکو کاپیتالیسم یا آنارشیسم بازار):

فلسفه سیاسی و مکتب فکری که به حذف دولت های متمرکز به منظور خود مالکیتی، تملک خصوصی و بازار آزاد معتقد است. بسیاری از پذیرندگان اولیه بیت کوین از اعضای آنارکو کاپیتالیسم بوده و معتقد بودند که این مکتب، قدرت و کنترل را به عموم مردم باز خواهد گرداند.

Anti-Money Laundering‏ (‏ضد پولشویی):

مجموعه قوانین بین المللی که برای حذف سازمان های مجرمانه یا کسانی ایجاد شده است که از طریق ارز دیجیتال اقدام به پولشویی می‌کنند.

API‏ (‏رابط برنامه نویسی نرم افزار):

رابط برنامه نویسی یا Application Programming Interface مجموعه ای از امور رایج، پروتکل ها و ابزار برای ایجاد نرم افزارها می‌باشد. API ها نحوه تعامل اجزای نرم افزار را تعیین می‌کنند. برای مثال مشخص می‌کنند که از چه اطلاعاتی استفاده شود و چه اقداماتی صورت بگیرد.

Arbitrage‏ (‏آربیتراژ):

به خرید کوین از صرافی که قیمت این ارز در آن بسیار پایین است و فروش آنها در صرافی که قیمت کوین در آن نسبتا بالاتر است آربیتراژ می‌گویند. آربیتراژ در واقع سود بردن از اختلاف قیمت یک کالا در دو یا بیش از دو بازار یا صرافی است. معامله کنندگان آربیتراژ در هر دو بازار حضور دارند تا در یک بازار، کالای مورد نظر را بخرند و آن را در بازار دیگر بفروشند تا سود کسب کنند.

Ashdraked‏ (‏باخت تمام دارایی):

شرایطی که تمام پول خود را از دست می‌دهید، مخصوصا هنگامی که با فروش استقراضی بیت کوین این امر صورت می‌گیرد. این اصطلاح بر اساس داستان یکی از معامله کنندگان رومانیایی است. او هنگامی که قیمت بیت کوین از ۳۰۰ به ۵۰۰ دلار رسید به فروش استقراضی بیت کوین ادامه داد و به سود بسیار زیادی دست یافت.

ASIC‏ (‏اسیک):

مخفف عبارت مدار مجتمع با کاربردهای خاص است. اسیک یکی از تجهیزات ماینینگ است که برای استخراج یک ارز دیجیتال مشخص استفاده می‌شود. اسیک ها که اغلب با کارت های گرافیک مقایسه می‌شوند به طور خاص برای اهداف ماینینگ، ساخته و خریداری می‌شوند و به دلیل مورد استفاده خاصی که دارند، کارآیی و صرفه جویی در مصرف انرژی چشمگیری ارائه می‌دهند.

Astroturfing‏ (‏استروترفینگ):

اقدامی فریبکارانه که اسپانسر پنهان است و شرایط را طوری ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد پیام بازاریابی یا تبلیغاتی مورد نظر از جانب جامعه ارز دیجیتال فرستاده می‌شود و پشتیبانی و حمایت آن ها را دارد، اما اینطور نیست.

Atomic Swap‏ (‏مبادلات اتمی):

روشی که به کاربران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم یک نوع ارز دیجیتال را به به ارز دیجیتال دیگر در بلاک چین متفاوت یا حتی خارج از زنجیره تبادل کنند، بدون آنکه واسطه متمرکزی نظیر صرافی نقشی در این اقدام داشته باشد.

Attestation Ledger‏ (‏دفترکل اعتباردهی):

دفتر کل امور محاسبات روزانه ای است که برای ارائه و جمع آوری مدارک تراکنش ها طراحی شده است. معمولا از دفترکل اعتباردهی برای تایید و اعتباردهی تراکنش های مالی انجام شده یا اثبات هویت تراکنش یا محصولات استفاده می‌شود.

B
Bag‏ (‏بگ):

مقدار بسیار زیاد از یک ارز دیجیتال را بگ می‌گویند. تعداد این ارزهای دیجیتال بستگی به تعریف خود شخص دارنده بگ دارد.

Bagholder‏ (‏دارنده بگ):

فردی که دارای تعداد بسیار زیاد یا بگ های یک ارز دیجیتال است. هنگامی که قیمت ارز دیجیتال مورد نظر در حال کاهش است، از این اصطلاح برای این افراد استفاده می‌شود.

Bear‏ (‏خرس):

فردی که درباره قیمت ها بدبین است و انتظار دارد که قیمت ها کاهش یابند. هم چنین به این افراد، خرس بازار و قیمت نیز می‌گویند.

Bear Trap‏ (‏تله خرس):

روشی که توسط گروهی از معامله کنندگان یا همان تریدرها اجرا می‌شود و هدف آن، دستکاری قیمت ارز دیجیتال است. تله خرس با فروش مقدار بسیار زیادی از یک ارز دیجیتال به طور همزمان انجام می‌شود. این امر بازار را فریب می‌دهد و پس از آن کاربران فکر می‌کنند که کاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد. در واکنش به این موضوع، سایر معامله کنندگان دارایی های خود را می‌فروشند و باعث می‌شوند کاهش قیمت ادامه یابد. کسانی که این تله را کار گذاشته اند سپس آن را آزاد می‌کنند و دارایی های خود را مجددا با قیمت کمتر خریداری می‌کنند. قیمت ارز دیجیتال دوباره افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که این افراد سود کسب کنند.

BFA/Brute Force Attack‏ (‏حمله جستجوی فراگیر):

 حمله جستجوی فراگیر که به BFA معروف است یکی از روش های آزمون و خطا است که در آن، نرم افزارهای خودکار، تعداد بسیار زیادی از کامات عبور یا رمز را تولید و امتحان می‌کنند تا کد یا کلید را به دست آورند.

BIP /Bitcoin Improvement Proposal‏ (‏پروپوزال بهبود بیت کوین):

سند فنی که به جامعه بیت کوین اطلاعات ارائه می‌دهد و ویژگی های پیشنهادی جدید، فرآیندها یا شرایطی که بر بیت کوین تاثیرگذار می‌باشند را شرح می‌دهد.تغییرات پیشنهادی برای پروتکل به عنوان BIP ثبت می‌شود. نویسنده BIP مسئول بازخوردها یا اجماع های مرتبط با پروپوزال خود است.

BitLicense‏ (‏بیت لایسنس):

یک‌ مجوز تجاری است که توسط اداره خدمات مالی نیویورک

Bits‏ (‏بیت):

واحد جزیی و اعشاری بیت کوین است. یک‌ میلیون بیت در یک بیت کوین وجود دارد.

Block‏ (‏بلاک):

مجموعه یا نگهدارنده تراکنش های انجام شده در هر مقطع زمانی در بلاک چین است.

Block Explorer‏ (‏مرورگر بلاک):

ابزاری آنلاین برای مشاهده تمام تراکنش های صورت گرفته در بلاک چین، هش ریت شبکه، رشد تراکنش ها و سایر اطلاعات مفید است.

Block Height‏ (‏ارتفاع بلاک):

تعداد بلاک های موجود در بلاک چین قبل از بلاک مورد نظر یا به عبارت دیگر، تعداد کل بلاک های زنجیره تاکنون است.

Block Reward‏ (‏جایزه بلاک):

مشوقی برای ماینر که طی ماینینگ، به طور موفقیت آمیز هش معتبر را محاسبه می‌کند. ماینر با ایجاد امنیت و پویایی در زنجیره، با مشوق های مختلف جایزه دریافت می‌کند. با این امر، اطمینان حاصل می‌شود که ماینرها با انجام اقدامات قانونی به فعالیت خود در جهت منافع بلاک چین ادامه می‌دهند.

Blockchain‏ (‏بلاک چین):

بلاک چین، مجموعه ای از بلاک های در حال رشد می‌باشد که با روش های رمزنگاری شده ایمن شده است. این بلاک ها به طور زنجیره ای به هم متصل می باشند.

Bollinger Band‏ (‏باند بولینگر):

ابزاری که توسط بولینگر توسعه یافته است تا به شناخت سیستماتیک و نظام مند الگوی تغییر قیمت کمک کند. باند بولینگر نموداری است که دو انحراف معیار را از میانیگن متحرک ساده یا در بعضی موارد از میانگین متحرک نمایی جدا می‌کند.

Bots‏ (‏ربات):

نرم افزارهای معاملاتی اتوماتیک و خودکار که بر اساس الگوریتم از پیش تعیین شده سفارشات خرید و فروش و معاملات را با سرعت زیاد انجام می‌دهند.

BTM /Bitcoin ATM‏ (‏دستگاه ATM بیت کوین):

دستگاهی که از آن می‌توانید بیت کوین برداشت کنید و به آن BTM نیز می گویند.

Bubble‏ (‏حباب):

شرایطی است که حاضرین در بازار، قیمت را بیشتر از ارزش واقعی دارایی مورد نظر افزایش می‌دهند که معمولا پس از آن، افت شدید و سریع قیمت ها به وقوع می‌پیوندد.

Bug Bounty‏ (‏جایزه یافتن باگ):

جایزه ای که برای یافتن آسیب پذیری و مشکلات در کد رایانه ای ارائه می‌شود. این جایزه اغلب توسط شرکت های ارز دیجیتال نظیر شرکت های مرتبط با پروتکل ها، صرافی ها و کیف پول ها ارائه می‌شود تا آسیب پذیری های بالقوه امنیتی یا باگ ها مشخص شوند.

Bull‏ (‏گاو):

فردی که مطمئن و خوش بین است که قیمت ها افزایش خواهند یافت. به این فرد هم چنین در رابطه با بازار یا قیمت ها خوش بین نیز می‌گویند.

Bull Trap‏ (‏تله گاو):

سیگنال و نشانه کاذب بازار که روند نزولی دارایی به شکل روند صعودی نمایش داده می‌شود اما در واقع عملی نیست و باعث می‌شود گاوها پول خود را پس از خرید استقراضی از دست بدهند.

Burned‏ (‏سوزاندن):

از این اصطلاح هنگامی استفاده می‌شود که کوین یا توکن به طور دائم غیر قابل استفاده یا خرج کردن شده باشد.

Buy The Dip/ BTFD/ BTD‏ (‏خرید هنگام افت قیمت):

خرید به هنگام افت قیمت که به اختصار با BTD/BTFD نشان داده می شود، پیشنهاد مشتاقانه حامیان ارز دیجیتال برای خرید زمانی که قیمت افت پیدا کرده است.

Buy Wall‏ (‏دیوار خرید):

شرایطی که سفارش خرید با حد زیاد انجام شده است. این شرایط هنگامی به وجود می‌آید که ارز دیجیتال به قیمت مشخصی برسد. این اصطلاح گاهی اوقات توسط معامله کنندگان یا همان تریدرها استفاده می‌شود تا تاثیر مشخصی در بازار ایجاد شود و از کاهش قیمت ارز دیجیتال جلوگیری شود، زیرا با این کار، تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد.

Byzantine Fault Tolerance‏ (‏تحمل خطای بیزانس):

مشخصه ای از سیستم های رایانش توزیع شده مقاوم در برابر اشتباه است‌. در صورتی که اعضا نتوانند اطلاعات صحیح ارسال کنند، دستیابی به اجماع از طریق مکانیزم مشخصی حاصل می‌شود. برای مثال بیت کوین از این شیوه بهره می‌برد و از سیستم گواه اثبات کار استفاده می‌کند تا در بلاک چین به اجماع دست یابد. کاربرد آن فراتر از بلاک چین است و در سیستم های شبکه و پیام رسان و سایر موارد از آن استفاده می‌شود.

Byzantine Generals’ Problem‏ (‏مشکل عمومی بیزانس):

شرایطی که ارتباط مورد نیاز اجماع در خصوص یک استراتژی بین اعضای گروه قابل اعتماد یا تایید نباشد. مثالی از این مشکل آن است که گروهی باید تصمیم بگیرند که حمله کنند یا عقب نشینی انجام دهند. هر مدیر باید تصمیم بگیرد که حمله کند یا عقب نشینی انجام دهد، در غیر این صورت شرایط بدتر خواهد شد. بعضی از مدیران ممکن است فریبکاری کنند، رای اشتباه بدهند و یا ممکن است پیام‌رسان، رای اشتباه ارسال کند. در این شرایط، باید اجماع صورت بگیرد. در حوزه ارز دیجیتال، اگر شرکت کنندگان شبکه در خصوص تراکنش های در حال انجام، اطلاعات اشتباه به سایرین ارسال کنند باعث ایجاد مشکل در شبکه می‌شوند.

C
Candlesticks‏ (‏کندل استیک):

کندل استیک یک روش گرافیکی و تصویری است که برای نمایش تغییر قیمت در طول زمان استفاده می‌شود. هر کندل دارای ۴ نقطه اطلاعاتی است

Cash‏ (‏پول نقد):

پول نقد شکل فیزیکی ارز نظیر اسکناس و سکه است.

Central Ledger‏ (‏دفترکل مرکزی):

دفترکل تحت اختیار آژانس یا سازمان متمرکز نظیر بانک است که تمام تراکنش های مالی را ثبت می‌کند.

Centralized‏ (‏متمرکز):

ساختار سازمانی که در آن، تعداد کمی از نودها، کل شبکه را کنترل می‌کنند.

Chain Split‏ (‏جداسازی زنجیره):

اصطلاح دیگری برای فورک است.

Change‏ (‏بقیه پول):

تراکنش های بیت کوین از ورودی ها و خروجی ها در سیستمی به اسم تراکنش خروجی خرج نشده

Chargeback‏ (‏هزینه):

تقاضای ارائه دهنده کارت اعتباری برای خرده فروش است تا از کلاهبرداری نبودن یا تراکنش نامناسب اطمینان حاصل شود و پس از تایید به منظور پرداخت یا انتقال پول دریافت می‌گردد.

Cipher‏ (‏سایفر یا رمزگذاری):

به الگوریتم رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات گفته می‌شود.

Circulating Supply‏ (‏موجودی در گردش):

بهترین تخمین از تعداد کوین هایی است که در بازار در گردش هستند و در دست عموم می‌باشد.

Client‏ (‏کلاینت):

نرم افزاری که می‌تواند در رایانه به تراکنش های بلاک چین دسترسی داشته و آن را پردازش کند. کاربرد رایج کلاینت در کیف پول نرم افزاری ارز دیجیتال است.

Close‏ (‏قیمت نهایی):

به قیمت بسته شدن یا قیمت نهایی اشاره دارد و مشابه اصطلاح مورد استفاده در بورس می‌باشد.

Cloud Mining‏ (‏استخراج ابری):

استخراج با استفاده از توان پردازشی از راه دور است و به وسیله شرکت های تجهیزات عملیاتی در بعضی از کشورها نظیر ایسلند اجاره داده می‌شود که هزینه مصرف برق و دمای محیط کم است. اصطلاح مورد استفاده دیگر برای ماینینگ ابری، قرارداد ماینینگ است.

Co-Signer‏ (‏یکی از امضا کنندگان):

فرد یا نهادی که کنترل و دسترسی نسبی به کیف پول ارز دیجیتال را دارد.

Coin‏ (‏کوین):

کوین، ارز دیجیتالی یا رمزنگاری شده است که می‌تواند به طور مستقل عمل کند.

Coinbase‏ (‏کوین بیس):

کوین بیس ابتدا در سیستم بیت کوین طراحی شد و تراکنش اجباری در بلاک است. خروجی آن به همان جایی هدایت می‌شود که جایزه ماینینگ می‌رود. در سیستم بیت کوین، کوین بیس دارای ورودی به اندازه ۱۰۰ بایت است و می‌توان پیام به آن ضمیمه کرد یا برای نانس های اضافی از آن استفاده کرد.

Cold Storage‏ (‏ذخیره سازی سرد یا آفلاین):

کیف پول آفلاین ارزهای دیجیتال معمولا شامل کیف پول های سخت افزاری بدون تصدی، USB ها، رایانه های آفلاین یا کیف پول های کاغذی است.

Cold Wallet‏ (‏کیف پول سرد):

کیف پول ارز دیجیتال که در ذخیره سازی سرد است و به اینترنت متصل نیست.

Confirmations‏ (‏تاییدیه):

تراکنش فقط هنگامی تایید می‌شود که در یکی از بلاک های بلاک چین وارد شود. در این حالت تاییدیه صورت می‌گیرد. هر بلاک اضافی، به تاییدیه دیگری نیاز دارد. معاملات و مبادلات مختلف به تعداد متفاوتی از تاییدیه نیاز دارند تا تراکنش ارز دیجیتال را انجام شده در نظر گرفت.

Consensus‏ (‏اجماع):

هنگامی که تمام شرکت کنندگان شبکه در خصوص سفارش و محتویات بلاک ها و تراکنش های موجود در بلاک ها توافق داشته باشند، اجماع صورت می‌گیرد.

Consortium Blockchain‏ (‏بلاک چین کنسرسیوم):

بلاک چین خصوصی که در آن، یک کنسرسیوم اطلاعات را بدون دسترس عموم به اشتراک می‌گذارد، در حالی که متکی به ویژگی های شفاف و تغییر ناپذیر بلاک چین است.

Correction‏ (‏اصلاحیه):

اصلاحیه نوسان ۱۰ درصدی و معمولا منفی در قیمت ارز دیجیتال یا بازار است تا قیمت بیشتر یا کمتر از ارزش ارز دیجیتال را تنظیم کند.

CPU/ Central Processing Unit‏ (‏واحد پردازش مرکزی):

واحد پردازش مرکزی که به آن CPU نیز می‌گویند به عنوان مغز رایانه قلمداد می‌شود و عملیات مختلف در حال اجرا در رایانه را هماهنگ می‌کند. سرعت کلاک CPU بر حسب گیگاهرتز یا GHz اندازه گیری می‌شود.

Crypto-jacking‏ (‏کریپتو ربایی):

استفاده بدون اجازه از رایانه فرد دیگر برای استخراج ارز دیجیتال است.

Cryptocurrency‏ (‏ارز دیجیتال):

واسطه دیجیتالی معاملات است که از رمزنگاری قوی بهره می‌برد تا تراکنش های مالی را ایمن کند، ایجاد واحد‌های اضافی را کنترل و انتقال دارایی را تایید کند.

Cryptographic Hash Function‏ (‏تابع هش رمزنگاری):

هش های رمزنگاری، از ورودی های تراکنش دارای اندازه های مختلف، مقادیر هش منحصربه‌فرد و با اندازه ثابت تولید می‌کند. الگوریتم SHA-256 مثالی از توابع هش رمزنگاری شده می‌باشد.

Cryptography‏ (‏رمزنگاری):

یکی از حوزه های مطالعاتی است و برای ایمن سازی اطلاعات و جلوگیری از خوانش اطلاعات توسط شخص ثالث می‌باشد.

Custodial‏ (‏تصدی):

معمولا به ذخیره سازی کلیدها اشاره دارد. در خصوص کیف پول ها یا صرافی ها، تجهیزات تصدی به تجهیزاتی گفته می‌شود که کلیدهای خصوصی توسط ارائه دهندگان سرویس ها نگهداری می‌شود و حساب کاربری ارائه می‌دهند.

Cypherpunk‏ (‏سایفرپانک):

فرد فعالی که برای پذیرش گسترده ارز دیجیتال تلاش می‌کند و از راهکارهای رمزنگاری قوی و فناوری‌های بهبود حریم خصوصی برای پیشرفت های سیاسی و اجتماعی استفاده می‌کند.

D
DAG‏ (‏گراف جهت دار غیرمدور):

ساختاری است که در یک جهت ایجاد می‌شود و از اینرو هرگز تکرار نخواهد شد.

DAICO‏ (‏عرضه اولیه مستقل و غیرمتمرکز کوین):

روشی برای جذب سرمایه پروژه ها به صورت غیرمتمرکز که ایده سازمان های مستقل غیرمتمرکز

DAO‏ (‏سازمان های مستقل غیرمتمرکز):

سازمانی که با قوانین موجود در قراردادهای هوشمند اداره می‌شود.

dApp‏ (‏برنامه غیرمتمرکز):

نوعی از برنامه ها می‌باشد که بر بستر شبکه غیرمتمرکز اجرا می‌شود و از به کارگیری سیستم مرکزی اجتناب می‌کند.

Dark Web‏ (‏دارک وب):

بخشی از محتوای اینترنتی موجود در دارک نت ها که توسط موتورهای جستجوگر بررسی نمی‌شود و تنها با نرم افزارها، تنظیمات یا مجوزهای خاصی قابل دسترسی است.

Date of Launch‏ (‏تاریخ عرضه):

اصطلاحی است که برای زمان به فروش رساندن توکن های ICO به کار می‌رود.

DDoS‏ (‏حمله محروم سازی از سرویس):

یکی از حمله های سایبری که در آن، حمله کننده به دنبال این است تا با ارسال درخواست های بسیار زیاد، بار بیش از حد بر روی سیستم اعمال کند و در نتیجه ماشین یا منبع شبکه از دسترس خارج شود، در خدمات میزبان متصل به اینترنت خلل ایجاد کند و به درخواست های معتبر رسیدگی نشود.

Dead Cat Bounce‏ (‏جهش گربه مرده):

به بازیابی موقت قیمت ها پس از کاهش شدید گفته می‌شود.

Decentralized‏ (‏غیرمتمرکز):

غیرمتمرکزسازی به ویژگی سیستمی اشاره می‌کند که در آن، نودها یا عاملان موجود به صورت توزیع شده فعالیت می‌کنند تا به هدف کلی دست یابند.

Decryption‏ (‏رمزگشایی):

فرآیند انتقال اطلاعاتی که با گذر از فرآیند رمزگذاری، غیرقابل خواندن شده اند به اطلاعاتی که شکل رمزگشایی شده دارند.

Deflation‏ (‏رکود):

به کاهش سطح عمومی قیمت در اقتصاد می‌گویند. هم چنین، رکود می‌تواند به سیاست رکودی پولی نظیر بیت کوین اشاره کند که دارای موجودی ثابت کوین ها می‌باشد.

Depth Chart‏ (‏نمودار عمق):

گرافی است که بر اساس حد سفارش ها، درخواست ها را به خرید

Derivative‏ (‏اوراق مشتقه):

قراردادی است که ارزش خود را از عملکرد دارایی، شاخص یا نرخ بهره مورد نظر به دست می‌آورد.

Derivatives Market‏ (‏بازار اوراق مشتقه):

بازار عمومی برای ابزار و اوراق مشتقه نظیر آپشن

Deterministic Wallet‏ (‏کیف پول قطعی):

نوعی کیف پول است که کلیدها را از سید Seed به دست می‌آورد. تا زمانی که این سید را داشته باشید، می‌توانید از کیف پول نسخه پشتیبان تهیه یا آن را بازیابی کنید.

DEX‏ (‏صرافی غیرمتمرکز):

صرافی همتا به همتا که به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال و سایر دارایی ها را بدون دخالت واسطه، خرید و فروش کنند.

Difficulty‏ (‏سختی):

سنجش نسبی از این موضوع است که یافتن بلاک جدید تا چه میزان سخت است. در مورد بیت کوین، سختی به صورت دوره‌ای و بر اساس توان هشینگ به کار گرفته شده توسط ماینرها تنظیم می‌شود.

Digital Commodity‏ (‏کالای دیجیتال):

دارایی غیر ملموسی که به صورت الکترونیکی انتقال می‌یابد و ارزش مشخصی دارد.

Digital Currency‏ (‏ارز دیجیتال):

ارز دیجیتال که به آن پول دیجیتال نیز می‌گویند نوعی ارز است که فقط به شکل دیجیتالی در دسترس می‌باشد و تراکنش های آنی و انتقال مالکیت بین المللی را امکان پذیر می‌سازد.

Digital Identity‏ (‏هویت دیجیتال):

معرف و ذخیره اطلاعات شخصی نظیر اسم، آدرس، شماره امنیت اجتماعی و سایر موارد به صورت دیجیتال است. هویت دیجیتال در بلاک چین می‌تواند غیرمتمرکز باشد و برای تایید هویت به صورت ایمن مورد استفاده قرار گیرد.

Digital Signature‏ (‏امضای دیجیتال):

کد دیجیتالی تولید شده توسط کلید رمزگذاری است که به سند انتقالی، ضمیمه شده است تا محتوای سند و هویت فرستنده را تایید کند.

Distributed Consensus‏ (‏اجماع توزیع شده):

توافق جمعی توسط رایانه های مختلف در شبکه است که شبکه را قادر می‌سازد تا به صورت غیرمتمرکز و بدون مسئول مرکزی و اصلی کار کند.

Distributed Ledger‏ (‏دفترکل توزیع شده):

دفترکلی است که در آن، اطلاعات در سراسر شبکه ای از نودهای غیرمتمرکز ذخیره می‌شود. دفترکل توزیع شده لزوما شامل ارز دیجیتال نمی‌باشد و به دو صورت خصوصی و دارای مجوز تقسیم می‌شود.

Distributed Network‏ (‏شبکه توزیع شده):

نوعی شبکه است که توان پردازشی و اطلاعات آن بدون وجود مسئول متمرکز بین نودها پخش شده است.

DLT‏ (‏فناوری دفترکل توزیع شده):

فناوری موجود در دفترکل توزیع شده می‌باشد. این اصطلاح اغلب اوقات در بافت شرکتی مورد بحث قرار می‌گیرد.

Dolphin‏ (‏دلفین):

فردی که مقدار متوسطی ارز دیجیتال دارد. این شخص هنوز نهنگ نشده است اما از ماهی یا ریز ماهی بودن ارتقا یافته است.

Dominance‏ (‏سلطه):

به آن، سلطه بیت کوین نیز می‌گویند و شاخصی است که ارزش بازار بیت کوین را با ارزش بازار مجموع ارزهای دیجیتال دیگر مقایسه می‌کند.

Double Spending‏ (‏دوبار خرج کردن):

شرایطی که مجموع پول موجود به طور غیرقانونی بیش از یک بار خرج می‌شود.

dPOS‏ (‏گواه اثبات سهام وکالت داده شده):

مکانیزم اجماعی که در آن کاربران می‌توانند رای دهند تا تولید بلاک ها بر بستر بلاک چین به نود خاصی محول شود. رای ها نیز بر اساس سهم هر کاربر می‌باشد. هدف این مکانیزم برای افزایش کارایی و محافظت از محیط زیست پروتکل های اجماع بلاک چین است.

Dump‏ (‏دامپ):

فروش یکجای تمام کوین ها

Dumping‏ (‏دامپ کردن):

فروش یکجای کوین ها توسط افراد حاضر در بازار که روند نزولی قیمت را به دنبال دارد.

Dust Transactions‏ (‏تراکنش های داست):

خرده تراکنش هایی که باعث کند شدن شبکه می‌شود و معمولا از عمد توسط افرادی ایجاد می‌شود که به دنبال اختلال در شبکه می‌باشند.

DYOR‏ (‏دیور):

کوتاه شده عبارت Do Your Own Research و به معنای خودتان تحقیق کنید می‌باشد. این عبارت بیانگر این است که حرف بقیه را به راحتی قبول نکنید.

E
EEA‏ (‏اتحاد سازمانی اتریوم):

گروهی از توسعه دهندگان، استارت آپ ها و شرکت های بزرگ اتریوم که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا اتریوم را تجاری کنند و در مصارف تجاری از آن استفاده کنند.

EIP‏ (‏پروپوزال بهبود اتریوم):

پروپوزال بهبود اتریوم استانداردهای پلتفرم اتریوم نظیر مشخصات فنی پروتکل اصلی، API کلاینت ها و استانداردهای قرارداد را توضیح می‌دهند.

ELI5‏ (‏عبارت طوری یادم بده انگار ۵ سالمه):
Emission‏ (‏انتشار):

انتشار که به آن منحنی انتشار، نرخ انتشار و زمانبندی انتشار نیز می‌گویند، سرعت ایجاد و عرضه کوین های جدید می‌باشد.

ERC-20‏ (‏استاندارد ای آر سی ـ ۲۰):

استانداردی برای اتریوم است و برای توکن های اجرایی قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. این استاندارد، فهرست رایجی از قوانین است که تعاملات بین توکن ها نظیر انتقال بین آدرس ها و دسترسی به اطلاعات را توضیح می‌دهد.

ERC-721‏ (‏استاندارد ای آر سی-۷۲۱):

استانداردی برای توکن های غیرقابل تعویض و تبدیل به پول

Escrow‏ (‏اسکرو):

اسکرو یک توافق قراردادی است که در آن، شخص ثالث پول را برای طرفین اصلی تراکنش دریافت و خرج می‌کند. خرج کردن این پول بستگی به شرایط مورد توافق از جانب طرفین تراکنش دارد. با استفاده از قراردادهای هوشمند بر بستر بلاک چین می‌توان این امر را به صورت خودکار انجام داد.

ETF‏ (‏صندوق های قابل معامله):

اوراق بهاداری است که شامل سبدی از دارایی ها نظیر سهام، اوراق قرضه و ارزهای دیجیتال است اما همانند سهام، قابل معامله است.

Ether‏ (‏اتر):

اتر همان ارز دیجیتال شبکه اتریوم می باشد. اتر همچنین نحوه پرداخت مورد استفاده در پلتفرم اتریوم است تا ماشین ها را به اجرای عملیات درخواست شده و مورد نیاز ترغیب کند.

EVM‏ (‏ماشین مجازی اتریوم):

ماشین مجازی کاملا تورینگی

Exchange‏ (‏صرافی):

صرافی های ارز دیجیتال، کسب و کارهایی هستند که به مشتریان امکان می‌دهند تا ارزهای دیجیتال را با پول یا با سایر ارزهای دیجیتال معامله کنند.

F
FA‏ (‏تحلیل فاندامنتال):

روشی که در آن، با مشاهده و بررسی فناوری، تیم، چشم انداز رشد و سایر مشخصه ها، در خصوص ارزش دارایی مورد نظر تحقیق می‌کنید. بعضی از افراد تحلیل فاندامنتال را به عنوان بخشی از استراتژی سرمایه گذاری به اسم سرمایه گذاری ارزش انجام می‌دهند.

Faucet‏ (‏فاست):

سیستم جایزه دهی ارز دیجیتال بر بستر وبسایت یا برنامه ها است که به کاربران به ازای انجام وظایف مشخصی، جایزه می‌دهد. فاست روشی است که هنگام عرضه اولیه آلتکوین استفاده می‌شود تا نظر افراد را به کوین مورد نظر جلب کند.

Fiat‏ (‏فیات یا ارز سنتی):

ارز فیات، پول رایج قانونی است که توسط دولت و بخش های آن نظیر خزانه داری فدرال و سیستم بانکداری دولتی نظیر بانکداری ذخیره کسری پشتیبانی می‌شود. فیات می‌تواند به صورت پول فیزیکی یا الکترونیکی وجود داشته باشد.

Fiat-Pegged Cryptocurrency‏ (‏ارز دیجیتال با پشتوانه ارز فیات):

به آن، ارز دارای پشتوانه نیز می‌گویند. این نوع ارز دیجیتال به صورت کوین، توکن یا دارایی های صادر شده بر بستر بلاک چین می‌باشد و متصل به ارزهای دولتی است. هر ارز دارای پشتوانه به طور تضمینی، همواره دارای پشتوانه پولی مشخصی است.

Fish‏ (‏ماهی):

ماهی یا ریز ماهی به کسی می‌گویند که مقدار ناچیزی ارز دیجیتال دارد و اغلب تحت تاثیر نهنگ هایی هستند که بازار را بالا و پایین می‌برند.

Flippening‏ (‏جابه‌جا شدن):

شرایطی که طی آن، طرفداران اتریوم امیدوارند تا ارزش بازار اتریوم از ارزش بازار بیت کوین پیشی بگیرد.

Flipping‏ (‏فلیپینگ):

یکی از استراتژی های سرمایه‌گذاری است که طی آن با هدف فروش مجدد برای کسب سود، چیزی را معمولا به صورت کوتاه مدت می‌خرید. فلیپینگ در مورد ICO ها، به استراتژی سرمایه گذاری در توکن ها اشاره دارد که طی آن، توکن ها را قبل از لیست شدن در صرافی ها می‌خرید و سپس در بازار ثانویه و‌ پس از لیست شدن در صرافی ها مجددا توکن مورد نظر را می‌فروشید.

FOMO‏ (‏فومو):

مخفف عبارت fear of missing out به معنای ترس از دست دادن فرصت می‌باشد و در حوزه سرمایه گذاری به احساس از دست دادن فرصت سرمایه گذاری سودآور گفته می‌شود.

Fork‏ (‏فورک بلاکچین):

فورک ها یا جداسازی زنجیره، نسخه دیگری از بلاک چین مورد نظر را ایجاد می‌کند و پس از آن، دو بلاک چین وجود خواهد داشت که همزمان با هم اجرا می‌شوند. برای مثال می‌توان به اتریوم و اتریوم کلاسیک اشاره کرد.

FUD‏ (‏ترس، عدم اطمینان و شک):

مخفف عبارت fear, uncertainty and doubt و به معنای ترس، عدم اطمینان و شک می‌باشد. FUD یک استراتژی برای تحت تاثیر قرار دادن ارزهای دیجیتال خاص یا به طور کل بازار ارزهای دیجیتال است. این امر با پخش اطلاعات منفی، گمراه کننده و اشتباه صورت می‌گیرد.

FUDster‏ (‏ناشران ترس، عدم اطمینان و شک):
Full Node‏ (‏نود کامل):

نودهایی که به منظور نظارت و اعمال قوانین خود، کل تاریخچه بلاک چین را دانلود می‌کنند.

Futures‏ (‏قراردادهای آتی):

قراردادهای آتی، توافق استاندارد و قانونی برای خرید و فروش کالا یا دارایی خاص با قیمت از قبل مشخص شده و در زمان مشخصی در آینده می‌باشند. قراردادهای آتی با قراردادهای رو به جلو، که برای هر معامله قابل شخصی سازی می‌باشند، متفاوت می‌باشند.

G
Gains‏ (‏سود):

به افزایش قیمت یا افزایش سود اشاره دارد.

Gas‏ (‏گس):

اصطلاح مورد استفاده در پلتفرم اتریوم که به واحد اندازه گیری اقدام محاسباتی انجام تراکنش یا قرارداد هوشمند یا عرضه برنامه های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم اشاره دارد. گس مانند سوخت شبکه اتریوم است.

Gas Limit‏ (‏حد گس):

اصلاحی است که در پلتفرم اتریوم استفاده می شود و به مقدار گسی گفته می شود که کاربر قصد دارد برای یک تراکنش بپردازد.

Gas Price‏ (‏قیمت گس):

اصطلاح مورد استفاده در پلتفرم اتریوم که به قیمتی اشاره دارد که تمایل دارید برای تراکنش پرداخت کنید. تنظیم کردن قیمت گس به مقدار بیشتر، ماینرها را به اولویت بندی تراکنش ها تشویق خواهد کرد.

Genesis Block‏ (‏بلاک جنسیس):

اولین بلاک اطلاعات که پردازش و تایید شد تا بلاک چین جدید شکل بگیرد. اغلب اوقات به آن، بلاک صفر یا بلاک ۱ نیز می‌گویند.

Gold-Backed Cryptocurrency‏ (‏ارز دیجیتال با پشتوانه طلا):

کوین یا توکن صادر شده ای که برابر با ارزش طلا می‌باشد. برای مثال، یک گرم طلا برابر با یک کوین مورد نظر است. این یک گرم طلا در صندوق ذخیره شده است و می‌توان آن را با سایر دارندگان کوین معامله کرد.

GPU‏ (‏واحد پردازش گرافیکی یا کارت گرافیک):

اصطلاح رایج تر، کارت گرافیک می‌باشد و یکی از چیپ های رایانه است که تصاویر سه بعدی در رایانه ها ایجاد می‌کند، اما مشخص شده است که برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز مفید است.

Group Mining‏ (‏استخراج گروهی):

اصطلاحی دیگر برای استخر ماینینگ است.

Gwei‏ (‏جیوه):

نامگذاری مورد استفاده برای بیان هزینه گس در تراکنش های دارای اتر.

H
Hacking‏ (‏هک):

به فرآیند استفاده کردن از یک رایانه برای دستکاری رایانه یا سیستم های رایانه ای دیگر به صورت غیرمجاز، هک کردن گفته می‌شود.

Halving‏ (‏هاوینگ یا نصف کردن جایزه استخراج بلاک):

هاوینگ یا نصف کردن جایزه استخراج بلاک رویدادی است که در آن، کوین های جایزه داده شده به ازای بلاک های تایید شده نصف می‌شود و با استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک صورت می‌گیرد.

Hard Cap‏ (‏سقف سرمایه):

حداکثر مقدار سرمایه ای که ICO جذب می‌کند. پس از رسیدن به سقف سرمایه

Hard Fork‏ (‏هارد فورک):

نوعی از تغییر پروتکل که تمام تراکنش های نامعتبر قبلی را تایید می‌کند و تمام تراکنش های معتبر قبلی را رد می‌کند. در این نوع فورک، تمام نودها و کاربران باید به آخرین نسخه نرم افزار پروتکل فورک شده به روز رسانی شوند. در هاردفورک، ارز دیجیتال مورد نظر به طور دائم به دو بخش تقسیم می‌شود و منجر به این موضوع می‌شود که یک بلاک چین، پروتکل قبلی و بلاک چین دیگر، پروتکل جدید را دنبال کنند. مثالی از هارد فورک را می‌توان بیت کوین و بیت کوین کش یا اتریوم و اتریوم کلاسیک نام برد.

Hash‏ (‏هش):

به پیاده سازی تابع هش بر روی اطلاعات ورودی با اندازه دلخواه می‌گویند که خروجی با طول مشخص و ثابتی دارد و تصادفی است که بدون کد مشخص، از آن هیچ اطلاعاتی را نمی‌توان بازیابی کرد. مشخصه مهم هش این است هنگامی که از الگوریتم یکسانی استفاده شود، خروجی هشینگ یک سند مشخص، همواره یکسان خواهد بود.

Hash Function‏ (‏تابع هش):

به هر تابعی که اطلاعات با اندازه دلخواه را به اطلاعاتی با اندازه ثابت، آدرس دهی کند تابع هش می‌گویند.

Hash Power / Hash Rate‏ (‏توان هش یا هش ریت):

واحد اندازه گیری مقدار توان محاسباتی استفاده شده توسط شبکه برای عملکرد ممتد را هش ریت می‌گویند. هش ریت را با مقادیر کیلوهش بر ثانیه یا kH/s، مگاهش بر ثانیه یا MH/s، گیگاهش بر ثانیه یا GH/s، تراهش بر ثانیه یا TH/s، پتاهش بر ثانیه یا PH/s و اگزاهش بر ثانیه یا EH/s می‌سنجند.

HD‏ (‏کیف پول اچ دی):

 کیف پولی است که از پروتکل قطعی سلسله مراتبی یا پروتکل HD استفاده می‌کند تا از تولید کیف پول های کریپتو از یک سید مستر پشتیبانی کند.

Hidden Cap‏ (‏ظرفیت مخفی):

ظرفیت مخفی، حد نامشخص مقدار پول یا سرمایه ای است که تیم توسعه دهنده از سرمایه گذاران در ICO دریافت می‌کند. هدف ظرفیت مخفی، ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری کمتر سرمایه گذاران است بدون آنکه سرمایه گذاران بزرگ دقیقا متوجه شوند که کل سرمایه چقدر است و سرمایه گذاری خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

HODL‏ (‏هودل):

نوعی از استراتژی سرمایه گذاری منفعلانه یا پسیو است که سرمایه خود را فارغ از تغییرات قیمت و تغییرات بازار، برای مدت طولانی حفظ می‌کنید. این اصطلاح اولین بار به دلیل اشتباه تایپی‌ در یکی از انجمن های بیت کوین معروف شد.

Hosted Wallet‏ (‏کیف پول میزبانی شده):

کیف پولی است که توسط خدمات شخص ثالث مدیریت می‌شود.

Hot Storage‏ (‏ذخیره سازی گرم یا آنلاین):

به ذخیره سازی آنلاین کلیدهای خصوصی برای دسترسی سریعتر به ارزهای دیجیتال گفته می‌شود.

Hybrid PoW/PoS‏ (‏الگوریتم هیبرید یا دوگانه گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام):

این الگوریتم، هر دو گواه اثبات سهام و گواه اثبات کار را به عنوان الگوریتم توزیع اجماع در شبکه، امکان پذیر می‌سازد. هدف این رویکرد، استفاده و گردآوری امنیت اجماع گواه اثبات کار و نظارت و صرفه جویی در مصرف انرژی گواه اثبات سهام در یک الگوریتم می‌باشد.

Hyperledger‏ (‏هایپرلجر):

هایپرلجر یا بنیاد هایپرلجر یک پروژه حمایتی از بلاک چین های متن باز و ابزارهای مرتبط با بلاک چین است که در سال ۲۰۱۵ و توسط بنیاد لینوکس شروع به کار کرد. هدف این پروژه، پشتیبانی از توسعه های جمعی دفترکل های توزیع شده مبتنی بر بلاک چین است.

I
IBO‏ (‏عرضه اولیه جایزه ):

عرضه اولیه جایزه یا IBO فرآیندی با مدت محدود است که طی آن، ارز دیجیتال جدیدی در اختیار عموم قرار می‌گیرد و به کسانی که زمان و مهارت خود را صرف کرده اند تا ارز دیجیتال جایزه بگیرند توزیع می‌شود. برخلاف ICO که طی آن باید کوین خریداری کنید، در IBO بیشتر به تعهد ذهنی و عملکرد از جانب دریافت کننده نیاز است.

ICO‏ (‏عرضه اولیه کوین ):

نوعی فرآیند جذب سرمایه یا فروش عمومی برای شرکت های نوپا است که در این فرآیند، از ارز دیجیتال به عنوان ابزار جذب سرمایه استفاده می‌شود. به دلیل پیدایش پروژه های کلاهبرداری و دستکاری در بازار، فرآیندهای ICO مورد انتقاد قرار دارند.

Immutable‏ (‏تغییرناپذیر):

مشخصه ای که بیانگر عدم تغییر پذیری مخصوصا طی گذشت زمان می‌باشد.

Inflation‏ (‏تورم):

افزایش کلی قیمت ها و سقوط قدرت خرید پول را تورم می‌گویند.

Instamine‏ (‏استخراج فوری یا اینستاماین):

به مدت زمان کوتاه پس از عرضه که بخش عمده ای از کوین ها یا توکن های قابل استخراج، استخراج شوند گفته می‌شود. طی این فرآیند ممکن است کوین های قابل استخراج به طور نابرابر و سریع بین سرمایه گذاران توزیع شود.

Intermediary / Middleman‏ (‏واسطه):

واسطه به شخص یا نهادی گفته می‌شود که به عنوان میانجی بین طرفین عمل می‌کند تا توافق صورت بگیرد.

ITO‏ (‏عرضه اولیه توکن):

مشابه با ICO می‌باشد اما تمرکز آن بر روی عرضه توکن با کاربرد واقعی در نرم افزارها یا استفاده در اکوسیستم کریپتو می‌باشد.

J
JOMO‏ (‏جومو):

جومو مخالف فومو است و مخفف Joy of missing out و به معنای رضایت از دست دادن فرصت سرمایه گذاری است. این اصطلاح اغلب توسط افرادی که دارای کوین نمی‌باشند برای بیان خوشحالی خود از درگیر نبودن با ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. معمولا زمان استفاده از این اصطلاح هنگامی است که قیمت ها در حال کاهش است یا کلاهبرداری یک ICO مشخص می‌شود.

K
KYC‏ (‏شناسایی هویت مشتری یا تایید هویت):

این اصطلاح مخفف عبارت Know Your Costumer و به معنای شناخت مشتری یا همان تایید هویت است. این فرآیند به الزامات سازمان مالی یا یک پروژه در خصوص تایید هویت مشتری مطابق با قوانین صد پولشویی جهانی اشاره دارد.

L
Lambo‏ (‏لامبو):

کوتاه شده لامبورگینی می‌باشد، خودرویی گران قیمت که مردم در خصوص ثروتمند شدن از طریق ارز دیجیتال، خرید آن را در سر می‌پرورانند. در جامعه ارز دیجیتال هنگامی که می‌خواهند بپرسند قیمت ها چه زمانی افزایش می‌یابد می‌گویند

Ledger‏ (‏دفتر کل):

سابقه و پیشینه تراکنش های مالی که غیرقابل تغییر است و فقط تراکنش های جدید به آن اضافه می‌شود.

Leverage‏ (‏لوریج):

وامی که توسط کارگزار حین معاملات مارجین و به منظور افزایش موجودی سرمایه در معاملات ارائه می‌شود.

Lightning Network‏ (‏شبکه لایتنینگ):

شبکه لایتنینگ یک پروتکل پرداخت لایه دوم است که بر بستر بلاک چین عمل می‌کند. از نظر تئوری این شبکه، تراکنش های سریع و مقیاس پذیر را بین و در سراسر نودهای شرکت کننده فراهم می‌کند و به عنوان راهکاری برای مشکل مقیاس پذیری بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.

Limit Order / Limit Buy / Limit Sell‏ (‏سقف سفارش/سقف خرید/سقف فروش):

سفارشات انجام شده توسط معامله کنندگان برای خرید یا فروش ارز دیجیتال هنگامی که به قیمت مشخصی رسیده است. این اصطلاح در مقابل سفارشات بازار است که در آن، ارز دیجیتال با بهترین قیمت فعلی فروخته می‌شود.

Liquidity‏ (‏نقدینگی):

سطح آسان یا دشوار بودن خرید یا فروش ارز دیجیتال بدون تاثیر بر قیمت کل بازار می باشد.

Long‏ (‏خرید استقراضی):

شرایطی که در آن، ارز دیجیتال را با این انتظار می‌خرید که با قیمت بالاتری بفروشید و سود کنید.

M
MACD‏ (‏همگرایی-واگرایی میانگین متحرک):

یک روش تحلیل فنی می‌باشد و اندیکاتور نوسان مبتنی بر روندهای موجود است که رابطه بین دو میانگین متحرک قیمت را نشان می‌دهد. مقدار آن با کاهش میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه از EMA دوازده روزه محاسبه می‌شود.

Mainnet‏ (‏شبکه اصلی):

بلاک چین مستقلی که شبکه خود با فناوری و پروتکل خود را اجرا می‌کند. شبکه اصلی، بلاک چین آنلاینی است که در مقایسه با شبکه های آزمایشی یا پروژه‌های در حال اجرا بر بستر سایر شبکه های محبوب نظیر اتریوم، ارزهای دیجیتال یا توکن خود را استفاده می‌کند.

Margin Bear Position‏ (‏وضعیت خرسی مارجین):

وضعیتی که در صورت فروش استقراضی یا کاهش مارجین اتخاذ می‌کنید

Margin Bull Position‏ (‏وضعیت گاوی مارجین):

وضعیتی که در صورت خرید استقراضی یا افزایش مارجین اتخاذ می‌کنید

margin call‏ (‏مارجین کال):

هنگامی که ارزش حساب سرمایه گذار به کمتر از مقدار نگهداری مارجین می‌رسد. کارگذار سپس درخواست خواهد کرد که سرمایه گذار پول یا اوراق بهادار بیشتری سپرده گذاری کند تا حداقل مقدار مورد نیاز برای ادامه معاملات فراهم شود.

Margin Trading‏ (‏معامله مارجین):

اقدامی که طی آن، معامله کننده از سرمایه های قرض گرفته شده از کارگزار استفاده می‌کند تا ارز دیجیتالی که وثیقه وام است را معامله کند. این نوع معامله برای معامله کنندگان کم تجربه پر خطر است زیرا ممکن است با نوسان بازار برخلاف معاملات، به مارجین کال

Market‏ (‏بازار):

منطقه یا حوزه ای که به صورت آنلاین یا آفلاین است و معاملات تجاری در آن انجام می‌شود. معمولا به بازار، بازار کریپتو می‌گویند که به مجموع ارزهای دیجیتال و پروژه های فعال در این صنعت اشاره دارد.

Market Capitalization / Market Cap / MCAP‏ (‏ارزش بازار):

ارزش کلی ارز دیجیتال است. ارزش بازار یکی از روش های رتبه بندی اندازه نسبی ارز دیجیتال می‌باشد.

Market Order / Market Buy / Market Sell‏ (‏سفارش بازار/خرید بازار/فروش بازار):

خرید یا فروش ارز دیجیتال در صرافی و با بهترین قیمت فعلی است. سفارش های بازار دارای خریداران یا فروشندگانی است که تمایل به انجام معامله دارند. سفارشات بازار در مقابل سفارشات محدود قرار دارند که در آن، ارز دیجیتال فقط با قیمت مشخص شده، فروخته می‌شود.

Masternodes‏ (‏مستر نود):

مستر نود، سروری است که توسط مالک نگهداری می‌شود و تقریبا مانند نودهای کامل است اما دارای عملکردهای بیشتری نظیر ناشناس کردن تراکنش ها، پاک‌کردن تراکنش ها و شرکت در رای گیری می‌باشند. مستر نود ابتدا توسط دش برای جایزه دادن به مالکان این سرورها ارائه شد.

Max Supply‏ (‏حداکثر موجودی):

بهترین تخمین حداکثر مقدار کوین هایی است که در مدت زمان حضور ارز دیجیتال مورد نظر وجود خواهد داشت.

Merkle Tree‏ (‏درخت مرکل):

ساختار درختی در رمزنگاری که در آن، هر نود برگ دارای برچسب هش بلاک دیتا و هر نود غیر برگ دارای برچسب هش رمزنگاری نودهای کوچکتر از خود است. درخت های هش، تایید ایمن و با کارایی زیاد محتوای بلاک چین ها را امکان پذیر می‌سازند.

Microtransaction‏ (‏ریزپرداخت):

مدل تجاری که پرداخت های بسیار کم به ازای خرید کالاها یا خدمات دیجیتال نظیر صفحات کتاب های الکترونیکی یا آیتم های بازی های رایانه ای را امکان پذیر می‌سازد.

Mineable‏ (‏قابل استخراج):

بعضی از ارزهای دیجیتال دارای سیستمی هستند که از طریق آن، ماینرها با ارزهای دیجیتال تازه ایجاد شده، جایزه دریافت می‌کنند. دریافت این جایزه ها در قبال ایجاد بلاک های جدید و با در اختیار گذاشتن توان هش ماینرها انجام می‌گیرد. به ارزهای دیجیتال که چنین قابلیتی دارند و از طریق فرآیند تایید می‌توانند کوین های جدید تولید کنند، قابل استخراج گفته می‌شود.

Miners‏ (‏ماینرها):

ماینرها در بلاک چین مشارکت دارند و بخشی از فرآیند ماینینگ می‌باشند. این افراد می‌توانند ماینرهای حرفه ای یا سازمان هایی با حوزه عملیاتی وسیع یا علاقه مندانی با رایانه های قوی می‌باشند.

Mining‏ (‏استخراج یا ماینینگ):

فرآیندی که بلاک ها به بلاک چین افزوده و تراکنش ها تایید می‌شوند. هم چنین فرآیندی است که طی آن، بیت کوین یا سایر آلتکوین ها ایجاد می‌شوند.

Mining Contract‏ (‏قرارداد ماینینگ):

اصطلاحی دیگر برای استخراج ابری که در آن، کاربران می‌توانند ظرفیت ماینینگ را به صورت آنلاین اجاره یا در آن سرمایه گذاری کنند.

Mining Pool‏ (‏استخر ماینینگ):

بستری که چندین ماینر، توان محاسباتی خود را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا توان محاسباتی بزرگتری ایجاد کنند و در یافتن بلاک بعدی بلاک چین برتری به دست آورند. جایزه ها بر اساس توافق های مختلف موجود در استخر ماینینگ تقسیم می‌شود. به استخر ماینینگ، ماینینگ گروهی نیز می‌گویند.

Mining Reward‏ (‏جایزه ماینینگ):

جایزه ای که حاصل در اختیار گذاشتن منابع محاسباتی برای پردازش تراکنش ها می‌باشد. جایزه های ماینینگ معمولا ترکیبی از کوین های تازه صادر شده و کارمزد تراکنش ها می‌باشد.

Mining Rig‏ (‏ریگ ماینینگ):

رایانه ای که برای ماینینگ استفاده می‌شود. ریگ ماینینگ می‌تواند قطعه سخت افزاری مخصوص ماینینگ یا رایانه ای با قدرت اضافی باشد که برای وظایف دیگری نظیر ماینینگ می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

Minnow‏ (‏ریز ماهی):

اصطلاحی دیگر برای توصیف ماهی می‌باشد.

Mixing Service‏ (‏سرویس ترکیبی):

با نام تامبلر Tumbler نیز شناخته می‌شود و سرویسی برای بهبود حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن تراکنش های ارز دیجیتال است. این امر با ترکیب ارزهای دیجیتال قابل شناسایی با تراکنش های نامرتبط دیگر انجام می‌شود و پیگیری آنکه ارز دیجیتال مورد نظر برای چه چیزی استفاده شده است و متعلق به چه کسی است را سخت‌تر می‌کند.

Mnemonic Phrase‏ (‏عبارت یادآور):

عبارت یادآور که به آن سید یادآور یا عبارت سید نیز می‌گویند، فهرستی از کلمات مورد استفاده برای دسترسی یا بازیابی ارزهای دیجیتال است. عبارت های یادآور باید از سایر افراد مخفی نگه داشته شود. این ویژگی در کیف پول های HD وجود دارد.

Mnemonics‏ (‏یادآورها):

یادآورها، کمک های مرتبط با حافظه و دارای سیستمی نظیر حروف یا علائمی می‌باشند که به یادآوری مطلب کمک می‌کند.

Money Transfer License‏ (‏مجوز انتقال پول):

در قانون آمریکا، سرویس انتقال پول یک نهاد تجاری است که ابزار پرداختی یا خدمات انتقال پول را ارائه می‌دهد و فرقی ندارد که این پول، ارز فیزیکی، ارز دیجیتال یا سایر واسطه های ارزش دیگر باشند. انتقال دهندگان پول در آمریکا، بخشی از گروهی بزرگتر با نام کسب و کارهای سرویس پول یا MSB می‌باشند.

Moon‏ (‏ماه):

وضعیتی که در آن، روند صعودی ممتد در قیمت ارز دیجیتال وجود دارد. این اصطلاح اغلب در جامعه ها استفاده می‌شود و هنگامی که فردی بخواهد بپرسد آیا چنین پدیده ای رخ خواهد داد، اینگونه سوال خود را بیان می‌کند

Mt. Gox‏ (‏صرافی ام تی.گاکس):

صرافی Mt. Gox یکی از اولین وبسایت هایی بود که کاربران در آن می‌توانستند در معاملات ارز سنتی به بیت کوین و برعکس شرکت کنند. در سال ۲۰۱۴ و پس از آنکه اعلام شد ۸۵۰ هزار بیت کوین گم یا سرقت شده است، صرافی Mt. Gox نیز تعطیل شد. صرافی Mt. Gox در سال ۲۰۰۶ توسط جد مک کیلب تاسیس شد. وی در سال ۲۰۱۱ صرافی Mt. Gox را به مارک کارپلز فروخت.

Multi-sig‏ (‏چند امضایی یا مالتی سیگ):

آدرس های چندامضایی با توجه به درخواست بیش از یک کلید برای تایید تراکنش، لایه امنیتی بیشتری ارائه می‌دهند.

N
Network‏ (‏شبکه):

به تمام نودها در عملکرد بلاک چین در زمان مورد نظر می‌گویند.

No-coiner‏ (‏فرد بدون کوین):

به کسی می‌گویند که هیچگونه سرمایه گذاری بر روی ارزهای دیجیتال انجام نداده است و به شدت معتقد است که ارز دیجیتال از بین خواهد رفت.

Node‏ (‏نود):

نسخه ای از دفترکل که توسط شرکت کننده شبکه بلاک چین اداره می‌شود.

Non-custodial‏ (‏غیر متصدیانه):

معمولا در حوزه ذخیره کلیدها و کیف پول ها و صرافی ها به کار برده می‌شود و بستری است که کلیدهای خصوصی توسط خود کاربر نگه داشته می‌شود.

Nonce‏ (‏نانس):

هنگامی که تراکنشی توسط ماینر هش می‌شود، عددی قراردادی با نام نانس تولید می‌شود که یکبار مصرف می‌باشد

Not Mineable‏ (‏غیرقابل استخراج):

بعضی از ارزهای دیجیتال فقط از طریق مکانیزم های دیگری نظیر تورم سالانه به دلیل احتکار و جمع آوری آن ارز ایجاد می‌شوند. به این ارزهای دیجیتال، غیرقابل استخراج می‌گویند.

O
OCO‏ (‏سفارشی که سفارش دیگر را لغو می‌کند):

شرایطی که در آن، دو سفارش برای ارز دیجیتال به طور همزمان انجام شده است. با توجه به قانون موجود، پذیرش یکی از سفارشات باعث لغو سفارش دیگر می‌شود.

Off-Ledger Currency‏ (‏ارز خارج از لجر):

ارز دیجیتالی که خارج از لجر بلاک چین مشخص شده ایجاد شده است اما مورد پذیرش و استفاده است.

Offline Storage‏ (‏ذخیره سازی آفلاین):

ذخیره سازی ارز دیجیتال در دستگاه یا سیستمی که به اینترنت متصل نباشد.

On-Ledger Currency‏ (‏ارز داخل لجر):

ارز دیجیتالی که هم در لجر بلاک چین ایجاد شده است و هم در لجر بلاک چین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند بیت کوین.

Online Storage‏ (‏ذخیره سازی آنلاین):

ذخیره سازی ارز دیجیتال در دستگاه یا سیستمی که به اینترنت متصل است. ذخیره سازی آنلاین راحت تر است اما خطر سرقت را افزایش می‌دهد.

Open Source‏ (‏متن باز):

نرم افزار متن باز نوعی نرم افزار است که تحت مجوزی عرضه می‌شود که دارنده حق مولف یا کپی رایت نرم‌افزار به کاربران امکان مطالعه، تغییر و توزیع آن را برای اهداف و افراد مختلف می‌دهد. متن باز بودن نرم افزارها هم چنین فلسفه ای است که افراد پیرو آن به اشتراک گذاری رایگان و آزاد اطلاعات و‌ به منظور منافع عمومی معتقدند.

Open/Close‏ (‏قیمت ورودی و خروجی):

قیمتی که ارز دیجیتال دوره زمانی خاص، برای مثال ابتدای یک روز، را با آن شروع می‌کند. قیمتی که ارز دیجیتال دوره زمانی خاص، برای مثال انتهای یک روز، را با آن به پایان می‌رساند. به طور کل از این اصطلاحات برای بازار مالی سنتی استفاده می‌شود که ساعت های کاری برای انجام معاملات وجود دارد.

Option‏ (‏آپشن):

آپشن یا گزینه بندهای قراردادی است که به خریدار حق خرید یا فروش دارایی یا ابزار مورد نظر را با قیمت مشخص شده می‌دهد. آپشن های آمریکایی و اروپایی وجود دارد. فرق این دو نوع آپشن در آن است که، در نوع اول قبل از منقضی شدن می‌توان از این آپشن ها استفاده کرد، اما در نوع دوم فقط در تاریخ منقضی شدن قرارداد می‌توان آپشن ها را به کار برد.

Options Market‏ (‏بازار آپشن):

بازاری عمومی برای آپشن یا همان گزینه ها که به خریداران، گزینه هایی برای خرید یا فروش ارز دیجیتال با قیمت مشخص شده در تاریخ مشخص یا قبل از آن ارائه می‌شود.

Oracles‏ (‏اوراکل):

عاملی که اطلاعات را پیدا و تایید می‌کند و با ارائه اطلاعات به قراردادهای هوشمند به منظور اجرای آنها تحت شرایط مشخص شده، دنیای واقعی را به بلاک چین متصل می‌کند.

Orphan‏ (‏اورفن):

بلاک معتبر بر بستر بلاک چین که بخشی از زنجیره اصلی نیست. این بلاک ها هنگامی به وجود می آیند که دو ماینر همزمان بلاک ها را تولید کنند یا هکری درصدد معکوس کردن تراکنش ها باشد. به آن، بلاک جدا شده نیز می‌گویند.

OTC‏ (‏فرابورس یا داد و ستد خارج از بورس):

به تراکنشی که خارج از صرافی و اغلب به صورت همتا به همتا و از طریق معامله خصوصی انجام گرفته باشد فرابورس می‌گویند. در کشورهایی که صرافی ها قانونی نمی‌باشند یا مقدار معامله باعث نوسان بازار می‌شود، معامله کنندگان از تراکنش فرابورس استفاده می‌کنند.

Overbought‏ (‏خرید بیش از حد):

هنگامی که ارز دیجیتال به مقدار بسیار زیادی توسط سرمایه گذاران خریداری شود و قیمت آن افزایش یابد. هنگامی که این موضوع بدون دلیل قانع کننده ای رخ دهد، می‌گویند ارز دیجیتال مورد نظر بیش از حد خریده شده است و انتظار می‌رود یک دوره فروش صورت گیرد.

Oversold‏ (‏فروش بیش از حد):

هنگامی که ارز دیجیتال به مقدار بسیار زیادی توسط سرمایه گذاران فروخته شود و قیمت آن کاهش یابد. هنگامی که این موضوع بدون دلیل قانع کننده ای رخ دهد، می‌گویند ارز دیجیتال مورد نظر بیش از حد فروخته شده است و انتظار می‌رود یک دوره خرید صورت گیرد.

P
P&D Pump and Dump/‏ (‏طرح پامپ و دامپ):

نوعی از کلاهبرداری اوراق بهادار که شامل تورم مصنوعی قیمت ارز دیجیتال با استفاده از بیانیه های مثبت اما اشتباه و گمراه کننده است تا سهامی که قبلاً ارزان خریده شده است با قیمت بالاتری فروخته شود.

P2P /Peer to Peer‏ (‏همتا به همتا):

تعاملات غیرمتمرکز بین طرفین حاضر در شبکه توزیع شده، تقسیم وظایف یا بار کاری است.

Pair‏ (‏جفت معاملاتی):

تبادل بین یک ارز دیجیتال با یک ارز دیجیتال دیگر. برای مثال جفت معاملاتی BTC/ETH

Paper Wallet‏ (‏کیف پول کاغذی):

سند فیزیکی که شامل کلید خصوصی یا عبارت سید شما است.

Permissioned Ledger‏ (‏دفترکل دارای مجوز):

دفترکلی که با محدودیت هایی طراحی شده است. به عنوان مثال تنها افراد یا سازمان هایی که از پیش درخواست دسترسی داده باشند اجازه دسترسی به آن خواهند داشت.

Platform‏ (‏پلتفرم):

به بلاک چین مادر توکن ها، پلتفرم می‌گویند. هم چنین به صرافی ارز دیجیتال می‌گویند که در آن می‌توانید به معاملات ارز دیجیتال بپردازید.

PoA Proof-of-Authority/‏ (‏گواه اثبات اعتبار):

مکانیزم اجماع بلاک چین که با استفاده از هویت، تراکنش های سریع را امکان پذیر می سازد.

PoB /Proof-of-Burn‏ (‏گواه اثبات سوزاندن):

مکانیزم اجماع بلاک چین که هدف آن، بوت استرپ کردن یک بلاک چین به بلاک چین دیگر با کاهش مصرف انرژی است. این امر با تایید هزینه حاصل از سوزاندن کوین و ارسال آن به آدرس غیرقابل خرج کردن صورت می‌گیرد.

Ponzi Scheme‏ (‏طرح پانزی):

نوعی سرمایه گذاری کلاهبردارانه است که شامل پرداخت سود به سرمایه گذاران قبلی از سرمایه وارد شده توسط سرمایه گذاران جدید می‌باشد.

Portfolio‏ (‏پورتفولیو یا سبد):

مجموعه ارزهای دیجیتال یا دارایی های کریپتو که توسط شرکت سرمایه گذاری، صندوق پوشش ریسک، سازمان های مالی یا اشخاص نگهداری می‌شود.

PoS /Proof-of-Stake‏ (‏گواه اثبات سهام):

مکانیزم اجماع بلاک چین که شامل انتخاب ایجاد کننده بلاک بعدی از طریق ترکیب های مختلفی از انتخاب تصادفی و ثروت یا سن کوین ها و توکن ها می‌باشد.

PoW Proof-of-Work/‏ (‏گواه اثبات کار):

مکانیزم اجماع بلاک چین که شامل حل کردن پازل های سخت محاسباتی برای تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید می‌باشد.

Pre-mine‏ (‏پیش استخراج):

هنگامی که بخشی از موجودی اولیه کوین یا کل آن، به جای تولید شدن تدریجی و از طریق ماینینگ، حین یا قبل از عرضه عمومی تولید می‌شود. از این شرایط می‌توان برای اهداف قانونی نظیر جذب سرمایه یا بازاریابی استفاده کرد.

Pre-sale‏ (‏پیش فروش):

فروشی که قبل از در دسترس قرار گرفتن عمومی ICO برای جذب سرمایه، انجام می‌شود.

Private Key / Secret Key‏ (‏کلید خصوصی/کلید پنهان):

کدی که در فرآیند رمزنگاری نامتقارن تولید می‌شود و با کلید عمومی جفت می‌شود تا در اطلاعات رمزنگاری هش شده با کلید عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

Proof-of-Developer /PoD‏ (‏گواه اثبات توسعه دهنده):

هر تاییدی که مدرکی از توسعه دهنده واقعی و زنده نرم افزار و ایجاد کننده ارز دیجیتال ارائه دهد. این امر به منظور جلوگیری از جذب سرمایه توسط توسعه دهنده ناشناس انجام می شود.

Protocol‏ (‏پروتکل):

مجموعه قوانینی که تعاملات بر بستر شبکه را توضیح می‌دهد و معمولا این تعاملات شامل اجماع، تایید تراکنش و حضور در شبکه بلاک چین می‌باشد.

Pseudonymous‏ (‏نام مستعار):

فعالیت با نام متفاوت یا اشتباه مانند ساتوشی ناکاموتو را می گویند.

Public Address‏ (‏آدرس عمومی):

آدرس عمومی، هش رمزنگاری شده کلید عمومی است و به کاربر امکان می‌دهد تا از آن به عنوان آدرسی برای درخواست پرداخت استفاده کند.

Public Blockchain‏ (‏بلاک چین عمومی):

بلاک چینی که در دسترس همگان است.

Q
QR‏ (‏کد کیو آر):

برچسب قابل خواندن برای ماشین که به صورت اطلاعات کدگذاری شده در الگوی سیاه و سفید می‌باشد. در ارزهای دیجیتال، اغلب از این کد برای به اشتراک گذاری آسان آدرس کیف پول استفاده می‌شود.

R
Raiden‏ (‏شبکه رایدن):

راهکار مقیاس پذیری خارج از زنجیره که هدف آن، امکان پذیر کردن پرداخت آنی، با کارمزد کم و مقیاس پذیر بر بستر بلاک چین اتریوم است. این شبکه مشابه با شبکه لایتنینگ در بیت کوین است.

Rank‏ (‏رتبه):

جایگاه نسبی ارز دیجیتال از لحاظ ارزش بازار می‌باشد

REKT‏ (‏رکت):

کوتاه شده کلمه wrecked به معنای خراب شده می‌باشد و بیانگر ضرر زیاد در معامله می‌باشد.

Replicated Ledger‏ (‏دفترکل کپی شده):

کپی از دفترکل توزیع شده در شبکه ای که در دسترس تمام شرکت کنندگان شبکه ارز دیجیتال می‌باشد.

Reverse Indicator‏ (‏اندیکاتور معکوس):

فردی که از او به عنوان اندیکاتوری برای انجام ندادن سفارشات خرید و فروش استفاده می‌کنید زیرا همواره در پیش بینی نوسان قیمت ارز دیجیتال اشتباه می‌کنند.

Ring Signature‏ (‏امضای حلقوی):

روشی برای افزایش حریم خصوصی است. این امر با اعمال ورودی چندین امضا کننده انجام می‌شود و به ارسال کننده اصلی امکان تایید تراکنش را می‌دهد.

ROI‏ (‏بازگشت سرمایه):

کوتاه شده عبارت Return on Investment و به معنای بازگشت سرمایه است و نسبت بین سود خالص به هزینه سرمایه گذاری می‌باشد.

RSI‏ (‏شاخص قدرت نسبی):

نوعی تحلیل فنی که به عنوان اسیلاتور نوسان عمل می‌کند و سرعت و تغییر نوسان قیمت را اندازه گیری می‌کند. این شاخص توسط ولز وایلدر توسعه یافته است. مقدار این شاخص از صفر تا ۱۰۰ در نوسان است به طوری که مقادیر بیشتر از ۷۰ بیانگر خرید بیش از حد ارز دیجیتال و مقادیر کمتر از ۳۰ بیانگر فروش بیش از حد ارز دیجیتال می‌باشند.

S
Satoshi Nakamoto‏ (‏ساتوشی ناکاموتو):

فرد یا گروه خالق بیت کوین. هویت ساتوشی ناکاموتو تایید نشده است و مشخص نیست چه کسی یا گروهی می باشد.

SATS‏ (‏ساتوشی):

کوچکترین واحد بیت کوین به ارزش ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است.

Scam‏ (‏کلاهبرداری):

ارز دیجیتال یا ICO کلاهبردارانه یا اغفال کننده.

Scrypt‏ (‏اسکریپت):

الگوریتم جایگزین گواه اثبات کار به SHA-256 که در ماینینگ بیت کوین استفاده می‌شود. ماینینگ از طریق اسکریپت بیش از توان CPU به حافظه نیاز دارد و هدف آن کاهش برتری اسیک ها و در نتیجه افزایش مشارکت در شبکه و کاهش مصرف برق و انرژی است.

SEC‏ (‏کمیسیون بورس و اوراق بهادار):

یکی از آژانس های مستقل دولت فدرال ایالات متحده است که مسئول اعمال قوانین فدرال اوراق بهادار، بیان قوانین و قانونمندی صنعت اوراق بهادار، بورس و صرافی های کشور و سایر فعالیت ها و سازمان های مرتبط می‌باشد.

Second-Layer Solutions‏ (‏راهکارهای لایه دوم):

مجموعه راهکارهایی که بر بستر بلاک چین عمومی ایجاد شده اند تا مقیاس پذیری و کارآیی بلاک چین به ویژه در ریز تراکنش ها را افزایش دهد و در شبکه لایتنینگ، پلاسما، TrueBit و موارد دیگر وجود دارد.

Seed‏ (‏سید):

نقطه شروع ایجاد کلیدها برای کیف پول می‌باشد. سید معمولا به صورت مجموعه ای از کلمات بیان می‌شود تا دارنده آن بتواند سریعا از آن بک آپ بگیرد یا بازیابی کند.

Segregated Witness/ SegWit‏ (‏سگویت):

پروپوزال بهبود بیت کوین

Selfish Mining‏ (‏سلفیش ماینینگ):

سلفیش ماینینگ یا ماینینگ خودخواهانه شرایطی است که در آن ماینر بلاک جدیدی استخراج می‌کند اما آن را در دسترس سایر ماینرها قرار نمی‌دهد. اگر این ماینر بتواند سریع تر از سایر ماینرها، بلاک دوم را پیدا کند، می‌تواند بزرگترین زنجیره عمومی را ایجاد کند، سایر بلاک های پیدا شده را باطل کند و توان انجام حمله داشته باشد.

Sell Wall‏ (‏دیوار فروش):

شرایطی که در آن، ارز دیجیتال به ارزش مشخصی می‌رسد و سقف سفارش برای فروش تعیین می‌گردد. این شرایط گاهی اوقات توسط معامله کنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا تاثیر مشخصی بر بازار بگذارند و از افزایش ارزش ارز دیجیتال به بیش از ارزش مورد نظر جلوگیری کنند، به طوری که با انجام سفارش، عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد.

SHA-256‏ (‏الگوریتم شا-۲۵۶):

  تابع هش رمزنگاری است که امضای ۲۵۶ بیتی برای متن تولید می‌کند و در گواه اثبات کار بیت کوین استفاده می‌شود. SHA مخفف عبارت Secure Hash Algorithm و به معنای الگوریتم هش ایمن است. SHA-256 یکی از الگوریتم های SHA-2 است که توسط NSA طراحی شده است.

Sharding‏ (‏شاردینگ):

شاردینگ‌ یک رویکرد مقیاس پذیری است که تفکیک بلاک چین به بخش هایی شامل سابقه تراکنش ها را امکان پذیر می‌سازد تا هر شارد به موازات قابل پردازش باشد.

Shilling‏ (‏شیلینگ):

ارتقای مشتاقانه پروژه ICO یا ارز دیجیتال است.

Shitcoin‏ (‏شتکوین):

کوینی که استفاده یا ارزش بالقوه ای ندارد.

Short‏ (‏فروش استقراضی):

تکنیک معاملاتی که در آن، معامله کننده‌ با این انتظار که قیمت دارایی کاهش خواهد یافت، آن دارایی را قرض می‌گیرد تا بفروشد. سپس با قیمت کمتر، دارایی مورد را می‌خرد تا قرض خود را بازگرداند و از اختلاف قیمت فعلی سود کسب کند.

Side Chain‏ (‏زنجیره جانبی):

دفترکل بلاک چین است که به موازات بلاک چین اصلی اجرا می‌شود و در آن مسیر دو طرفه‌ای بین زنجیره اصلی و جانبی وجود دارد. این امر به زنجیره جانبی امکان می‌دهد تا به صورت مستقل از زنجیره اصلی فعالیت کند و از پروتکل یا مکانیزم خود استفاده کند.

Silk Road‏ (‏سیلک رود):

بازار سیاه آنلاینی که در دارک وب وجود داشت و توسط FBI تعطیل شد. سیلک رود که به معنای جاده ابریشم است برای تراکنش های خود از بیت کوین استفاده می‌کرد.

Simplified Payment Verification/ SPV‏ (‏تایید ساده پرداخت):

کلاینتی سبک برای تایید تراکنش های بلاک چین، دانلود هدرهای بلاک و درخواست اثبات مشمولیت به بلاک چین در درخت مرکل می‌باشد.

Smart contract‏ (‏قرارداد هوشمند):

قرارداد هوشمند یک پروتکل رایانه ای است که هدف آن تسهیل، تایید یا اجرای قرارداد بر بستر بلاک چین بدون دخالت شخص ثالث است.

Soft Cap‏ (‏حداقل سرمایه اولیه):

حداقل مقدار سرمایه ای که ICO در صدد جذب آن است. گاهی اوقات اگر ICO نتواند این مقدار سرمایه را جذب کند ممکن است کلا لغو شود.

Soft Fork‏ (‏سافت فورک):

بروز رسانی پروتکل که فقط تراکنش های معتبر قبلی، نامعتبر می‌شوند. در اکثر سافت فورک ها، ماینرها باید نرم افزار ماینینگ خود را آپدیت کنند تا بتوانند آن را اجرا کنند.

Software‏ (‏فورک نرم افزار):

فورک نرم افزار که به آن فورک پروژه نیز می‌گویند، هنگامی است که توسعه دهندگان، از فناوری یک پروژه نرم افزاری موجود استفاده می‌کنند و آن را تغییر می‌دهند تا پروژه جدیدی ایجاد کنند. برای مثال لایت کوین که فورک نرم افزاری بیت کوین است.

Solidity‏ (‏سالیدیتی):

زبان برنامه نویسی مورد استفاده توسط اتریوم برای توسعه قراردادهای هوشمند است.

Spot‏ (‏اسپات):

قرارداد یا تراکنش خرید یا فروش ارز دیجیتال برای تسویه، پرداخت و تحویل آنی ارز دیجیتال در بازار است.

Spot Market‏ (‏بازار نقدی):

بازار عمومی که در آن، ارزهای دیجیتال با تسویه آنی معامله می‌شوند. این بازار در مقابل بازار آتی قرار دارد که در آن، تسویه پس از مدتی مشخص و در زمان آینده انجام می‌شود.

Stable Coin‏ (‏استیبل کوین):

ارز دیجیتال با نوسان بسیار کم که بعضی اوقات به عنوان ابزاری برای متنوع کردن پورتفولیو استفاده می‌شود. مثال های استیبل کوین شامل ارزهای دیجیتال با پشتیبانی طلا یا دلار می‌باشند.

Staking‏ (‏نگهداشتن کوین یا استیکینگ):

مشارکت در سیستم گواه اثبات سهام به منظور ارائه توکن ها در بلاک چین به عنوان تایید کننده و دریافت جایزه می باشد.

Stale Block‏ (‏بلاک کهنه):

بلاکی که با موفقیت استخراج شده است اما وارد بلاک چین نشده است زیرا بلاک دیگری با حجم برابر به زنجیره اضافه شده است.

State Channel‏ (‏کانال وضعیت):

راهکار مقیاس پذیری لایه دومی که تراکنش های داخل زنجیره را کاهش می‌دهد، تراکنش های خارج از زنجیره را انتقال می‌دهد و پس از چند تراکنش خارج از زنجیره به شرکت کنندگان اجازه امضا در زنجیره اصلی می‌دهد.

Symbol‏ (‏علامت):

نشان دهنده نوع ارز دیجیتال است. برای مثال علامت بیت کوین BTC می‌باشد..

T
TA‏ (‏تحلیل تکنیکال/تحلیل روند):

روش ارزیابی شامل تحلیل آماری فعالیت های بازار نظیر قیمت و حجم معاملات می‌باشد. از نمودارها و سایر ابزارها برای شناسایی الگوها و اخذ تصمیمات سرمایه گذاری استفاده می‌شود.

Taint‏ (‏تینت):

مقدار درصد ارز دیجیتال یک حساب که از حساب دیگر قابل ردیابی است.

Tangle‏ (‏تنگل):

یک جایگزین بلاک چین است که توسط آیوتا IOTA توسعه یافته است. تنگل با استفاده از گراف های جهت دار غیرمدور که فقط در یک جهت ایجاد می‌شوند و تکرار نمی‌شوند و در مقابل رایانش کوانتومی مقاوم هستند ایجاد شده است.

Testnet‏ (‏شبکه آزمایشی):

بلاک چین جایگزینی که توسط توسعه دهندگان و برای آزمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

This is Gentleman‏ (‏پیام خبر خوش همینه بزرگوار):

در اصل این پیام، به دلیل اشتباه نوشتن جمله This is it, gentleman ایجاد شد و امروزه برای اعلام خبر خوب به کار می‌رود.

Ticker‏ (‏تیکر):

مخففی برای شناسایی منحصر به فرد ارزهای دیجیتال است.

Timelock/Locktime‏ (‏تایم لاک):

شرایطی برای تراکنش که فقط در زمان یا بلاک مشخصی از بلاک چین پردازش شود.

Timestamp‏ (‏سابقه زمانی):

نوعی روش شناسایی برای هنگامی که تراکنش مشخصی رخ می‌دهد. معمولا همراه با تاریخ و ساعت با دقت ثانیه می‌باشد.

TLT‏ (‏تفکر بلندمدت):

طرز تفکری که چشم انداز بلندمدت چندین ماهه و چندین ساله به سرمایه گذاری دارید.

Token‏ (‏توکن):

واحد دیجیتال که برای استفاده در سیستم بزرگتر اقتصاد کریپتو طراحی شده است. توکن به خودی خود ذخیره ارزشی ندارد اما می‌توان نرم افزارها را حول آن توسعه داد.

Token Generation Event‏ (‏رویداد تولید توکن):

زمانی که توکن صادر می شود.

Tokenize‏ (‏توکنی کردن):

فرآیندی که در آن، دارایی واقعی به چیزی دارای ارزش دیجیتال به اسم توکن تبدیل می‌شود. معمولا پس از آن می‌تواند مالیکت بخشی از دارایی را به چندین مالک ارائه دهد.

Tor‏ (‏تور):

نرم افزاری رایگان برای برقراری ارتباط های ناشناس می‌باشد. اسم این برنامه از مخفف پروژه اصلی این نرم افزار به نام The Onion Router گرفته شده است. تور شامل شبکه ای از واسطه های داوطلب برای پنهان کردن مکان و استفاده کاربر می‌باشد.

Total Suppl‏ (‏موجودی کل):

مجموع کوین های موجود منهای تعداد کوین های سوزانده شده می‌باشد.

Trade Volume‏ (‏حجم معاملات):

مقدار ارز دیجیتال هایی است که در ۲۴ ساعت گذشته معامله شده اند.

Transaction Fee‏ (‏کارمزد تراکنش):

هزینه استفاده از بلاک چین برای انجام تراکنش است.

Trustless‏ (‏بدون نیاز به شخص یا نهاد مورد اعتماد):

یکی از ویژگی های بلاک چین است که به موجب آن، هیچکدام از شرکت کنندگان نیازی به اعتماد به شرکت کننده دیگر برای انجام تراکنش ندارد.

Tumbler‏ (‏تامبلر):

اسم دیگری برای خدمات ترکیبی است.

Turing-Complete‏ (‏تورینگ کامل):

به قابلیت ماشین در اجرای محاسباتی گفته می‌شود که هر رایانه قابل برنامه ریزی دیگری از توان آن برمی‌آید. نمونه ای از تورینگ کامل، ماشین مجازی اتریوم

TX‏ (‏تراکنش):

تراکنش به عمل معامله ارز دیجیتال در بلاک چین می گویند.

U
uBTC‏ (‏میکرو بیت کوین):

یک میلیونم یا ۰.۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است و اغلب اوقات با فورک بیت کوین اشتباه گرفته می‌شود.

Unconfirmed‏ (‏تایید نشده):

شرایطی که در آن، تراکنش به بلاک چین اضافه نشده است.

Unpermissioned Ledger‏ (‏دفترکل بدون مجوز):

به بلاک چین عمومی می گویند.

Unspent Transaction Output‏ (‏خروجی خرج نشده تراکنش):

خروجی تراکنش بلاک چین که خرج نشده است و می‌توان از آن به عنوان ورودی تراکنش جدید استفاده کرد.

UTC‏ (‏ساعت یوتی سی):

ساعت هماهنگ جهانی. ساعت استاندارد که با استفاده از آن، ساعت و زمان تنظیم می‌شود و برای تنظیم آن از ساعت های اتمی بسیار دقیق و چرخش زمین استفاده می شود.

V
Validator‏ (‏تایید کننده):

شرکت کننده در بلاک چین گواه اثبات سهام که در تایید بلاک ها شرکت می‌کند.

Vanity Address‏ (‏آدرس خالی):

آدرس عمومی ارز دیجیتال با حروف و ارقامی که معمولا توسط مالک آدرس مشخص می‌شود.

Vaporware‏ (‏پوچ افزار):

پروژه ارز دیجیتال که هرگز توسعه نمی‌یابد.

Venture Capital‏ (‏سرمایه گذاری پر ریسک):

نوعی از دارایی خصوصی که به شرکت هایی با سرمایه کم و در مراحل اولیه ارائه می‌شود و پتانسیل رشد بسیار خوبی دارد.

Virgin Bitcoin‏ (‏بیت کوین خام):

بیت کوینی که خرج نشده است.

Volatility‏ (‏نوسان):

سنجش آماری توزیع سود است که با استفاده از انحراف معیار یا واریانس بین سود حاصل از دارایی یا شاخص بازار اندازه گیری می‌شود.

Volume‏ (‏حجم معاملات):

مقدار ارز دیجیتالی که در بازه زمانی مشخص، برای مثال ۲۴ ساعت اخیر معامله می‌شود. حجم معاملات می‌تواند جهت و نوسان ارز دیجیتال و هم چنین پیش بینی از قیمت آینده و تقاضای آن را نشان دهد.

W
Wallet‏ (‏کیف پول):

کیف پول ارز دیجیتال یک کیف پول ایمن دیجیتالی است که برای ذخیره سازی، ارسال و دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود و به دو نوع تقسیم می‌شود

Wash Trade‏ (‏واش ترید یا معاملات واش و تقلبی):

نوعی دستکاری بازار که در آن، سرمایه گذاران با فروش و خرید همزمان یک ارز دیجیتال، فعالیت های مصنوعی و تقلبی در بازار ایجاد می‌کنند.

Watchlist‏ (‏واچ لیست):

یکی از ویژگی وبسایت ها که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند فهرستی از ارز دیجیتال های محبوب خود را ایجاد کنند. تعریف دیگری که می‌توان از این اصطلاح ارائه داد به این صورت است که واچ لیست، مجموعه صفحات منتخب کاربر برای نظارت بر تغییرات است.

Weak Hands‏ (‏ویک هندز):

تمایل سرمایه گذار به فروش ارز دیجیتال با مشاهده اولین نشانه کاهش قیمت.

Wei‏ (‏وی):

کوچکترین واحد اتر. هر اتر شامل ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ وی است.

Whale‏ (‏نهنگ):

 اصطلاحی برای توصیف سرمایه گذارانی است که مقدار بسیار زیاد کریپتو دارند، مخصوصا کسانی که سرمایه آنها به اندازه ای است که می‌توانند بازار را دستکاری کنند.

When Lambo‏ (‏لامبو چه زمانی است؟):

اصطلاحی دیگر برای لامبو است.

When Moon‏ (‏ماه یا افزایش چه زمانی است؟):

اصطلاحی دیگر برای ماه یا افزایش قیمت است.

Whitelist‏ (‏وایت لیست یا لیست سفید):

فهرستی از شرکت کنندگان علاقمند به ICO که تمایل خود به شرکت در ICO را ثبت می‌کنند.

Whitepaper‏ (‏مقاله سفید یا وایت پیپر):

سندی که توسط تیم پروژه ICO آماده می‌شود تا سرمایه گذاران را به چشم انداز ICO، طراحی و استفاده از ارز دیجیتال، اطلاعات فنی و برنامه آن برای رشد و موفقیت علاقمند کند.

Y
YTD‏ (‏از ابتدای سال تاکنون):

مخفف عبارت Year to Date و به معنای از ابتدای سال تاکنون می‌باشد.

Z
Zero Confirmation Transaction‏ (‏تراکنش بدون تایید):

اصطلاحی دیگر برای تراکنش تایید نشده می باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی