کسب درآمد دلاری رایگان

  • ۰
  • ۰

MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence می باشد و یک شاخص نوع اوسیلاتور است که به طور گسترده توسط تریدر ها برای تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد. MACD یک ابزار دنبال کننده روند است که از میانگین های متحرک برای تعیین حرکت آنی یک سهم، ارز دیجیتال یا یک دارایی قابل ترید دیگر استفاده می کند.


این شاخص توسط Gerald Appel در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسعه داده شد و این شاخص وقایع قیمت را که قبلا روی داده اند پیگیری می کند و در نتیجه در طبقه شاخص های Lagging قرار می گیرد (این نوع شاخص ها سیگنال ها را بر اساس داده ها یا اقدام قیمت گذشته فراهم می کنند). MACD ممکن است برای اندازه گیری حرکت آنی بازار و روند های قیمت احتمالی مفید باشد. بسیاری از تریدر ها از این شاخص برای تشخیص نقاط ورود و خروج احتمالی استفاده می کنند.

قبل از بررسی عمیق مکانیسم های MACD، لازم است که مفهوم میانگین های متحرک را درک کنیم. یک میانگین متحرک (MA) به طور ساده خطی است که ارزش میانگین داده های قبلی را در خلال یک دوره از قبل تعریف شده ارائه می دهد. در فضای بازار های مالی، میانگین های متحرک در میان مشهور ترین شاخص ها برای تحلیل تکنیکال هستند و آن ها را می توان به دو نوع مختلف تقسیم بندی کرد: میانگین های متحرک ساده (SMAs) و میانگین های متحرک نمایی (EMAs). در حالی که میانگین های متحرک ساده همه ورودی های داده را به طور مساوی می سنجند، میانگین های متحرک نمایی اهمیت بیشتری به ارزش های داده های اخیر (نقاط قیمتی جدیدتر) می دهند.

MACD چگونه کار می کند؟

شاخص MACD با تفاضل دو میانگین متحرک نمایی ایجاد می شود و خط اصلی (MACD Line) را ایجاد می کند که سپس برای محاسبه یک میانگین نمایی دیگر به کار می رود که خط سیگنال را ارائه می دهد.

علاوه بر این، هیستوگرام MACD نیز وجود دارد که بر اساس تفاوت بین آن دو خط محاسبه می شود. این هیستوگرام همراه با دو خط دیگر، در بالا و پایین خط مرکز نوسان می کنند که به این خط، خط صفر هم گفته می شود.

بنابراین شاخص MACD متشکل از سه عنصر است که در حول خط صفر حرکت می کنند:

۱-خط MACD به تعیین حرکت آنی روبه بالا یا رو به پایین بازار (روند بازار) کمک می کند. آن در اثر تفاضل دو میانگین متحرک نمایی محاسبه می شود.

۲- خط سیگنال: یک میانگین متحرک نمایی از خط MACD است (معمولا میانگین متحرک نمایی دوره ۹). تحلیل ترکیبی خط سیگنال با خط MACD ممکن است در تشخیص برگشت های احتمالی یا نقاط ورود و خروج مفید باشد.

۳- هیستوگرام: یک ارائه گرافیکی از همگرایی و واگرایی خط MACD و خط سیگنال می باشد. به عبارت دیگر، هیستوگرام بر اساس تفاوت بین این دو خط محاسبه می شود.

MACD

خط MACD

به طور کلی، میانگین های متحرک نمایی بر طبق قیمت های بسته شدن یک دارایی اندازه گیری می شوند و دوره هایی که برای محاسبه این دو میانگین متحرک نمایی به کار می روند معمولا دوره های ۱۲ (سریعتر) و دوره های ۲۶ (کندتر) می باشند. دوره را می توان به روش های مختلفی سازمان داد (دقیقه، ساعت، روز، هفته، ماه) اما در این مقاله بر تنظیمات روزانه متمرکز می شویم. هنوز هم شاخص MACD ممکن است برای مطابقت با استراتژی های ترید مختلف سفارشی شود. با در نظر گرفتن دامنه های زمانی استاندارد، خط MACD خودش با تفاضل میانگین متحرک نمایی ۲۶ روز از میانگین متحرک نمایی ۱۲ روز محاسبه می شود.

MACD Line= 12d EMA – 26d EMA

همچنان که بیان شد، خط MACD در بالا و پایین خط صفر نوسان می کند و این چیزی است که تقاطع های خط مرکز را سیگنال می دهد و به تریدر ها می گوید که چه زمانی میانگین متحرک نمایی ۱۲ روز و ۲۶ روز موقعیت نسبی خود را تغییر می دهند.

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

خط سیگنال

معمولا خط سیگنال از میانگین متحرک نمایی ۹ روز خط اصلی محاسبه می شود و در نتیجه بینش بیشتری در مورد حرکت های قبلی فراهم می کند.

Signal Line= 9d EMA of MACD Line

اگرچه آنها همیشه درست نیستند، وقتی که خط MACD و خط سیگنال برخورد می کنند، این رویداد های معمولا به عنوان سیگنال های برگشت روند تلقی می شوند، مخصوصا وقتی آنها در انتها های نمودار MACD اتفاق می افتند (بسیار بالا یا پایین خط صفر).

هیستوگرام MACD

هیستوگرام چیزی بیش از یک ثبت بصری از حرکت های نسبی خط MACD و خط سیگنال نیست. هیستوگرام به طور ساده با تفاضل یکی از این دو خط از دیگری محاسبه می شود:

MACD histogram= MACD Line – Signal Line

اما بجای اضافه کردن یک خط متحرک سوم، هیستوگرام از یک نمودار میله ای ساخته شده است و از لحاظ بصری خواندن و تعبیر آن را آسان تر می کند. توجه داشته باشید که میله های هیستوگرام چیزی در مورد حجم ترید آن دارایی بدست نمی دهند.

تنظیمات MACD

همچنان که بحث شد، معمولا تنظیمات MACD بر اساس میانگین های متحرک نمایی دوره های ۹، ۲۶ و ۱۲ می باشد. اما تعدادی از تحلیلگران تکنیکال و کارشناسان چارت، دوره ها را به عنوان شیوه ای برای ایجاد یک شاخص با حساسیت بیشتر تغییر می دهند. به عنوان مثال، (MACD (۵, ۳۵, ۵ معمولا در بازار های مالی سنتی همراه با چارچوب های زمانی طولانی تر مانند نمودار های هفتگی یا ماهانه مورد استفاده قرار می گیرد.

شایان توجه است که به دلیل نوسان بالای بازار های ارز دیجیتال، افزایش حساسیت شاخص MACD ممکن است خطرناک باشد زیرا احتمالا منجر به سیگنال های غلط بیشتر و اطلاعات گمراه کننده می شود.

نحوه خواندن نمودار های MACD

MACD همچنان که از نامش برمی آید به پیگیری رابطه های بین میانگین های متحرک می پردازد و ارتباط بین این دو خط را می توان به عنوان همگرا یا واگرا توصیف کرد. همگرایی وقتی روی می دهد که خط ها به سمت همدیگر گرایش پیدا می کنند و واگرایی وقتی روی می دهد که آنها از همدیگر جدا می شوند.

هنوز هم سیگنال های مربوط به شاخص MACD مرتبط به تقاطع ها هستند که وقتی روی می دهند که خط MACD از بالا یا پایین خط مرکز عبور می کند و یا اینکه از بالا یا پایین خط سیگنال عبور می کند.

توجه داشته باشید که هر دو تقاطع های خط مرکز و خط سیگنال ممکن است چندین بار اتفاق بیافتند و سیگنال های اشتباه و فریبنده زیادی را ایجاد کنند، مخصوصا در ارتباط با دارایی های نوسان پذیر مانند ارز های دیجیتال این امر بسیار رایج است. بنابراین نباید تنها به شاخص MACD متکی بود.

تقاطع های خط مرکزی

تقاطع های خط مرکزی وقتی روی می دهند که خط MACD در ناحیه مثبت یا منفی حرکت می کنند. وقتی که از بالای خط مرکزی عبور می کند، ارزش MACD مثبت نشان می دهد که میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه بیشتر از میانگین ۲۶ روزه است. بر عکس، MACD منفی وقتی نشان داده می شود که خط MACD از پایین خط مرکز عبور می کند و این یعنی میانگین ۲۶ روزه بالاتر از میانگین ۱۲ روزه است. به عبارت دیگر، خط MACD مثبت نشان دهنده حرکت آنی رو به بالای قوی تری است، در حالی که MACD منفی نشان دهنده حرکت قوی تری به سمت پایین است.

تقاطع خط سیگنال

وقتی که خط MACD از بالای خط سیگنال می گذرد، تریدر ها آن را به عنوان موقعیت خرید احتمالی تعبیر می کنند. از طرف دیگر وقتی که این خط از زیر خط سیگنال می گذرد، تریدر ها آن را یک موقعیت فروش تلقی می کنند.

در حالی که تقاطع سیگنال می تواند مفید باشد اما باید توجه داشت که همیشه قابل اعتماد نیست. همچنین باید توجه داشته باشید که آنها در کجای نمودار اتفاق می افتند که این روشی برای تقلیل ریسک می باشد. به عنوان مثال، اگر تقاطع خرید را نشان دهد اما خط MACD در زیر خط مرکزی باشد، شرایط بازار ممکن است هنوز هم خرسی تلقی شود. بر عکس، اگر تقاطع خط سیگنال نشان دهنده یک نقطه فروش احتمالی باشد اما خط MACD مثبت باشد، شرایط بازار هنوز گاوی تلقی می شود. در چنین سناریویی، دنبال کردن سیگنال فروش احتمالا ریسک بیشتری خواهد داشت.

MACD و واگرایی های قیمت

همراه با تقاطع های خط سیگنال و خط مرکزی، نمودار های MACD نیز ممکن است بینش هایی را از طریق واگرایی های بین نمودار MACD و اقدام قیمت آن دارایی فراهم کنند.

به عنوان مثال، اگر اقدام قیمت یک ارز دیجیتال قله بالاتری را ثبت کند و در همان حال MACD قله پایین تری را ثبت کند، واگرایی نزولی خواهیم داشت و این نشان دهنده این است که علی الرغم افزایش قیمت، حرکت رو به بالا به اندازه قبل قدرتمند نمانده است. واگرایی های نزولی معمولا به عنوان موقعیت های فروش تعبیر می شوند زیرا آنها قبل از بر عکس شدن قیمت می آیند.

برعکس، اگر خط MACD دو کف افزاینده را تشکیل دهد ولی قیمت دو کف کاهشی را نشان دهد، این واگرایی صعودی است و پیشنهاد می دهد که علی الرغم کاهش قیمت، فشار خرید قوی تر شده است. واگرایی صعودی قبل از عکس شدن قیمت می آید و احتمالا نشان دهنده یک کف کوتاه مدت می باشد (از روند نزولی به روند صعودی).

کلام آخر

وقتی که صحبت از تحلیل تکنیکال می شود، MACD یکی از مفید ترین ابزار های موجود است. نه تنها استفاده از آن آسان است بلکه در شناسایی روند های بازار و حرکت آنی بازار بسیار موثر می باشد. اما مانند اکثر شاخص های تحلیل تکنیکال MACD همیشه درست نیست و سیگنال های گمراه کننده و غلط زیادی ایجاد می کند، مخصوصا در ارتباط با دارایی های پر نوسان و یا در خلال روند ضعیف و اقدام قیمت بدون روند این اشتباهات بسیار رایج است. در نتیجه بسیاری از تریدر ها از MACD در کنار دیگر شاخص ها مانند شاخص RSI استفاده می کنند تا ریسک را کاهش دهند و سیگنال ها را بیشتر تایید کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی