کسب درآمد دلاری رایگان

  • ۰
  • ۰

تعیین حد ضررآیا شما هم جزو معامله‌گرانی هستید که بازار را درست پیش‌بینی می‌کنید، اما همیشه با فعال شدن زود هنگام حد ضرر با زیان از بازار خارج می‌شوید؟ تعیین حد ضرر به استراتژی معاملاتی بستگی دارد. با این حال دیدگاه‌های غلطی در میان معامله‌گران در رابطه با تعیین حد ضرر وجود دارد و چنین دیدگاه‌های غلطی می‌توانند بر عملکرد معامله‌گر تأثیر بگذارند. حتی بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار به حد ضرر توجهی ندارند و آن را به طور “ذهنی” تعیین می‌کنند. اما آیا راهی وجود دارد که بدون تغییر ریسک معامله، حد ضرر را افزایش داد؟ اصلاً افزایش حد ضرر چه مزیتی برای معامله‌گر دارد؟
بسیاری از معامله‌گران از افزایش حد ضرر می‌ترسند و بیشتر تمایل دارند که از حد ضررهای کوتاه استفاده کنند. از نظر این دسته از معامله‌گران، هر چه حد ضرر معامله کوتاه‌تر باشد، ریسک به ریوارد معامله توجیه بیشتری خواهد داشت. اما تعیین حد ضرر تنها به استراتژی معاملاتی شما بستگی ندارد. عوامل زیادی در تعیین حد ضرر نقش دارند. حجم معامله عامل مهم دیگر در تعیین حد ضرر است. برای آن دسته از معامله‌گرانی که درک درستی از اهمیت تعیین حد ضرر ندارند، شاید توضیح مفهوم حد ضرر اهمیت آن را برای معامله‌گران روشن کند. حد ضرر یعنی جایی که تحلیل معامله‌گر نقض می‌شود و بازار بر خلاف پیش‌بینی معامله‌گر حرکت می‌کند. در چنین شرایطی با فعال شدن دستور حد ضرر، معامله بسته می‌شود و از زیان بیشتر معامله‌گر جلوگیری می‌کند.


بسیاری از معامله‌گران چنین تصور می‌کنند که حد ضرر به معنی ریسک معامله است، به همین خاطر هر چقدر حد ضرر کوتاه‌تر باشد، ریسک معامله هم کمتر خواهد بود. این دسته از معامله‌گران با این توجیه که موجودی حساب معاملاتی آن‌ها کم است، از دستورات حد ضرر بلند استفاده نمی‌کنند و تنها وارد معاملاتی می‌شوند که حد ضرر کوتاه‌تری دارند. چنین دیدگاهی اشتباه است. ریسک معامله بیشتر از اینکه حد ضرر بستگی داشته باشد، به حجم معامله بستگی دارد. اگر حجم معامله به درستی تعیین شود، می‌توان حد ضرر بلندتری را انتخاب کرد و در عین حال ریسک معامله را هم کاهش داد. یا به طور خلاصه این حجم معامله است که ریسک معامله را تعیین می‌کند، نه حد ضرر!
اگر می‌خواهید ریسک معامله را کاهش دهید، تنها کافی است حجم معامله را پایین بیاورید. توجه داشته باشید که افزایش حد ضرر بدون کاهش حجم معامله یک اشتباه مهلک خواهد بود. اجازه دهید تا با یک مثال اهمیت حد ضرر بلند و رابطه آن با حجم معامله را بررسی کنیم. دو معامله فرضی زیر را در نظر بگیرید:
معامله اول EURUSD: حد ضرر معامله ۱۲۰ پیپ است، اما حجم معامله ۰٫۱ لات است.
معامله دوم EURUSD: حد ضرر ۶۰ پیپ است، اما حجم معامله ۰٫۲ لات است.
در معامله اول ریسک معامله ۱۲۰ دلار است. در معامله دوم هم ریسک معامله ۱۲۰ دلار است. پس حد ضرر نقشی در ریسک معامله ندارد. این حجم معامله است که ریسک معامله را تعیین می‌کند. در معامله اول شما به بازار اجازه می‌دهید تا ۱۲۰ پیپ در خلاف جهت معامله شما نوسان کند. اما در معامله دوم بازار تنها ۶۰ پیپ فضا برای نوسان دارد. درحالی‌که ریسک هر دو معامله به یک اندازه است.
به این مسئله توجه داشته باشید که با حد ضرر بلند، نسبت ریسک به ریوارد کاهش نمی‌یابد. این یک نسبت است و با تعیین حد ضرر بلند، باید حد سود بلندتری را هم انتخاب کنید. اما هدف اصلی از تعیین حد ضرر بلند چیست؟ در واقع هدف اصلی از افزایش حد ضرر، ایجاد فضای کافی برای نوسانات بازار است. اغلب اوقات بازار بعد از صادر کردن سیگنال برای مدتی نوسان می‌کند و این احتمال وجود دارد که در حد ضررهای کوتاه، این نوسانات موجب فعال شدن دستور حد ضرر شوند. پس اگر حد ضرر بلند انتخاب کنید و سیگنال فعال شود و بازار مدتی در محدوده سیگنال نوسان کند، احتمال فعال شدن دستور حد ضرر پایین خواهد بود. شما می‌توانید بعد از حرکت کافی بازار در جهت مطلوب شما، حد ضرر را به محل سربه‌سر معامله انتقال دهید، تا علاوه بر حذف کردن ریسک معامله، با خیال آسوده‌تری حد سود را تعیین کنید.
در نمودار زیر به سیگنال صادر شده و نوسانات بازار توجه کنید. سیگنال صادر شده درست بوده است، اگر شما هم جزو آن دسته از معامله‌گرانی هستید که از حد ضرر کوتاه استفاده می‌کنند، با وجود پیش‌بینی درست بازار، با ضرر از بازار خارج می‌شدید. اما اگر حد ضرر را اندکی پایین‌تر انتخاب می‌کردید، حد ضرر هیچ‌گاه فعال نمی‌شد.

حد ضرر نمودار یورو دلار آمریکا

تعیین حد ضرر: با اینکه سیگنال درست بوده، اما حد ضرر پیش از حرکت بازار فعال شده است

حد ضرر نمودار روزانه یورو دلار آمریکا

تعیین حد ضرر: با افزایش ۲۰ تا ۳۰ پیپی حد ضرر می شد از سیگنال صادر شده حداکثر بهره را برد

اگر شما از استراتژی‌های اسکالپ برای معامله استفاده می‌کنید، حتماً به نحوه تعیین حد ضرر در استراتژی مربوطه توجه کنید. در معاملات اسکالپ انتخاب حد ضرر بلند می‌تواند حساب شما را پاک کند! اما اگر استراتژی معاملاتی شما بر اساس تحلیل بازار و مدیریت معامله است، حتماً سعی کنید با توجه به تحلیلی که دارید، حد ضرر را بلندتر انتخاب کنید تا بازار فضای کافی برای نوسان داشته باشد. استفاده از حد ضرر بلند علاوه بر اینکه می‌تواند عملکرد شما را بهبود بخشد، می‌تواند میزان استرس معامله را هم پایین بیاورد. علاوه بر این، حد ضرر بلند می‌تواند آستانه صبر معامله‌گر را هم بالا ببرد، البته به شرطی که حجم معامله هم به درستی تعیین شده باشد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی